The usage of innovative technologies in the management of general secondary education is disclosed in the article; the introduction of innovative technologies in the management of the head of the educational institution is justified. Management problems to ensure the quality of educational services are highlighted in the article and the essential characteristics of the introduction of innovative technologies in the educational institution are reviewed. The content and tools of effective innovative management technologies in educational institutions are characterized: forecasting, stimulating teachers, changing the structure of the school, complex problem solving and more.
Decentralization of the school management process is important step in the introduction of innovative management technologies. Productive application of innovations in the management of an educational institution is the participation in international projects. After conducting a survey, it was proved that the usage of innovative management technologies by the head of the educational institution requires a thorough study of the innovative potential of teachers and the features of innovative management of educational institutions. There is an urgent need for the use of innovative technologies in the learning process to ensure the quality of educational services.
The problem of the research is based on a practical approach, in which management innovations are considered as the application of teachers’ innovative activity methods to create the image of an educational institution. The usage of the international experience analysis of educational institutions makes it possible to effectively determine the need for the introduction of innovative technologies for the management of educational institutions.
У статті розкрито використання інноваційних технологій в управлінні закладом загальної середньої освіти; обґрунтовано впровадження інноваційних технологій в управлінську діяльність керівника закладу освіти. Висвітлено управлінські проблеми задля забезпечення якості надання освітніх послуг та розглянуто сутнісні характеристики впровадження інноваційних технологій в умовах закладу освіти. Охарактеризовано зміст, інструментарій ефективних інноваційних управлінських технологій у закладах освіти: будування прогнозів, стимулювання педагогів, зміна структури школи, комплексне вирішення проблеми та інше.
Важливе значення у запровадженні інноваційних технологій управління має децентралізація процесу керівництва школою. Встановлено, що продуктивним застосуванням інновацій в управлінні закладом освіти є участь усіх учасників освітнього процесу в міжнародних проєктах. Після проведення анкетування доведено, що застосування інноваційних технологій управління керівником закладу освіти вимагає досконалого вивчення інноваційного потенціалу педагогів та особливостей інноваційного управління закладом освіти. Задля забезпечення якості надання освітніх послуг виявлено нагальну потребу в застосуванні педагогами інноваційних технологій у навчанні. Проблема дослідження ґрунтується на практичному прийомі, в межах якого інновації управління розглядаються як застосування прийомів інноваційної діяльності педагогів задля створення іміджу освітнього закладу. Інновації відіграють в управлінні закладом загальної середньої освіти роль переходу важливості суб’єктів прийняття рішень про запровадження інновацій менеджменту. Використання форсайту, аналізу міжнародного досвіду закладів освіти дає змогу результативно визначити необхідність упровадження інноваційних технологій управління закладом освіти.