У статті висвітлено сутність понять “навчальна діяльність”, “мотивація”, “мотив”. Визначено такі основні етапи організації навчальної діяльності: мотиваційний (створення навчально-проблемної ситуації, яка вводить у зміст майбутньої теми; формулювання основного навчального завдання як підсумку обговорення проблемної ситуації; розгляд питань самоконтролю і самооцінки можливостей вивчення певної теми), операційно-пізнавальний (створення ситуацій різного характеру: інтелектуального – проблемна, пошукова, дискусія, протиріччя, сварка; ігрового – пізнавальна гра, змагання; емоційного – успіх, захопленість темою), рефлексивно-оціночний (аналіз зробленого, помилок і надання необхідної допомоги, зіставлення досягнутого з поставленим завданням, оцінка роботи). Установлено, що мотивація є одним із основних компонентів, який входить до структури навчальної діяльності, виступаючи вирішальним фактором ефективності навчального процесу. Сформовано фактори мотивації навчання. Наведено класифікацію мотивів навчальної діяльності: пізнавальні (широкі – орієнтація на оволодіння новими знаннями, фактами, явищами, закономірностями; навчально-пізнавальні – орієнтація на засвоєння способів отримання знань, прийомів самостійного придбання знань; мотиви самоосвіти – орієнтація на придбання додаткових знань, на самовдосконалення особистості), соціальні (широкі – мотиви обов’язку та відповідальності, розуміння соціальної значущості навчання; вузькі або позиційні – прагнення зайняти певну позицію відносно оточуючих (наприклад, заслужити їхнє схвалення); мотиви соціального співробітництва – орієнтація на взаємини і способи взаємодії із іншими людьми). Узагальнюючи теоретичні уявлення щодо мотивації навчальної діяльності, нами наведено її особливості для школярів початкової школи, учнів середніх класів і старшокласників, описано п’ять рівнів мотивації учнів до навчальної діяльності: високий; гарна шкільна мотивація; позитивне ставлення до школи, але школа привертає таких дітей позанавчальною діяльністю; низька шкільна мотивація; негативне ставлення до школи. Відмічено, що у навчальній літературі існує багато форм і методів стимулювання та мотивації навчальної діяльності. Виділено чотири блоки основних методів мотивації: емоційні, пізнавальні, вольові, соціальні. З метою посилення мотивації учнів нами запропоновано використовувати метод проєктів у навчальній і позаурочній діяльності.
The article highlights the essence of the concepts "educational activity", "motivation", "motive". The main stages of the organization of educational activity are defined: motivational (creation of an educational-problematic situation introducing the con-tent of the future theme; formulation of the main educational task as a result of discussion of a problematic situation; consideration of questions of self-control and self-assessment of different nature: intellectual – problematic, exploratory, discussion, contradictions, quarrels; game – cognitive game, competition; emotional – success, enthusiasm for the topic), reflexive-evaluative (analysis of what has been done, mistakes and providing the necessary assistance, comparison work). It is established that motivation is one of the main components, which is part of the structure of educational activities and is a decisive factor in the effectiveness of the educational process. Factors motivating learning are formed. The classification of motives of educational activity is given: cognitive (broad – orientation on mastering new knowledge, facts, phenomena, regularities; educational-cognitive – orientation on mastering of ways of receiving knowledge, receptions of independent acquisition of knowledge; motives of self-education – orientation on acquisition of additional knowledge, on self-improvement ) and social (broad – motives of duty and responsibility, understanding of the social significance of learning; narrow or positional – the desire to take a position in relation to others (for example, to earn their approval); motives for social cooperation – focus on relationships and ways of interacting with others people). Summarizing the theoretical ideas about the motivation of educational activities, its features for primary school students, middle school students and high school students are presented. As a result, five levels of student motivation for learning are described: high; good school motivation; positive attitude to school, but the school attracts such children with extracurricular activities; low school motivation; negative attitude towards school. It is noted that in the educational literature there are many forms and methods of stimulating and motivating educational activities. There are four blocks of basic methods of motivation: emotional, cognitive, volitional, social. It is proposed to use the method of projects in educational and extracurricular activities in order to strengthen the motivation of students.