У статті надано результати визначення рівня фізичного розвитку здобувачів освіти 1-2 курсів дизайнерських спеціальностей коледжу будівництва, архітектури та дизайну. В результаті проведених досліджень визначено «середній» рівень фізичного розвитку у дівчат 1-2 курсів та «достатній» – у юнаків. У віковому та статевому аспектах показники фізичного розвитку, в основному, достовірно не відрізняються із загальною тенденцією до збільшення результатів із віком та домінування показників хлопців над такими у дівчат. Виняток становлять дані індексу Руф’є, де спостерігається протилежна тенденція – результати з віком знижуються у і дівчат вони вищі, ніж у юнаків. Таким чином, результати дослідження свідчать про доцільність впровадження в процес фізичного виховання здобувачів освіти 1-2 курсів закладів фахової передвищої освіти спеціальних фізичних вправ, спрямованих на підвищення функціонального стану серцево-судинної та дихальної систем.
The article provides the results of determining the level of physical development of the 1th-2nd course students of design specialties of the College of Construction, Architecture and Design. The physical development of students was determined by indicators of harmony of the bodybuilding (Kettle index 2), functional state of the cardiovascular system (Ruffier index), and respiratory system (Stange test). Length and weight of the body, heart rate, breathing delay time were measured. As a result of the researches, the “average” level of the physical development is determined in the 1th-2nd course girls and “sufficient” in boys. Thus, mass-growth indicators of students according to the calculation of Kettle 2 index, both boys and girls correspond to the assessment of 5 points, which indicates a harmonious physique of students; indicators of the functioning of the cardiovascular system (Ruffier Index) of 1st year boys and the 2nd year students make 2 points, which corresponds to the ”below average” level, and the results of the 1st year girls equal to the assessment of 3 points, “average” level; indicators of the functional state of the respiratory system (Stange test) of boys of the 1th-2nd course correspond to the assessment of 4 points (“above the average” level), and girls of both courses 3 points (“average” level). In the age and gender aspects, physical development indicators, in general, don’t significantly differ with the general tendency to increase results with age and the dominance of boys over such in girls. The exception is the Ruffier index, where there is an opposite trend the results decrease with age in girls and they are higher than in boys. Thus, the results of the research indicate the feasibility of introducing the 1th-2nd course students of professional prehigh education of special physical exercises into the process of physical education to improve the functional state of the cardiovascular and respiratory systems.