Висвітлено важливість історичних особистостей у контексті вивчення історії України у 8 класі. Кожна окрема особистість впливає на хід історії та історичний процес, але водночас не відміняє закономірностей його розвитку. Досліджено необхідність упровадження інноваційних підходів під час вивчення історичних особистостей на уроках історії України у 8 класі. Введення інноваційних технологій у навчальний процес вимагає серйозних змін у змісті освіти, методах і формах його організації. Навчання набуває інтегративно-діяльнісного характеру. Акцент зроблено на необхідність цілісного розвитку здобувача освіти, розкриття якісної своєрідності їхньої творчої індивідуальності. В освітньому процесі необхідно відобразити зв’язок конкретної людини з попередниками та оточуючим його світом. Мета закладів загальної середньої освіти – виховання покоління молодої генерації українців із критичним і креативним мисленням, відповідальних учасників громадянського суспільства, що вміють самостійно здобувати й застосовувати знання громадян.
Охарактеризовано організаційно-методичне забезпечення процесу вивчення особистості з використанням інноваційних підходів у шкільному курсі історії України, методику формування уявлень про історичні особистості у здобувачів освіти на уроках історії України у 8 класі з використанням інноваційних підходів. Інноваційні підходи до формування уявлень про історичну особистість у здобувачів освіти під час вивчення історії України у 8 класі припускають зростання ролі здобувача освіти в освітньому процесі, зміщення центру (фокуса) навчального процесу від учителя до здобувача освіти; посилення функції підтримки здобувача освіти, допомоги йому в організації індивідуального навчального процесу; можливість зворотного зв’язку вчителя з кожним здобувачем освіти за використання нових комунікаційних технологій.
The importance of historical figures in the context of studying the history of Ukraine in the 8th grade is highlighted. Each individual influences the course of history and the historical process, but does not cancel the patterns of its development. The necessity of introduction of innovative approaches during studying of historical personalities at lessons of history of Ukraine in 8 class is investigated. The introduction of innovative technologies in the educational process requires major changes in the con-tent of education, and methods and forms of its organization. Training acquires an integrative activity. Emphasis is placed on the need for holistic development of the applicant, the disclosure of the qualitative originality of their creative individuality. The educational process must reflect the connection of a particular person with his predecessors and the world around him. The purpose of general secondary education institutions is to educate the generation of the young generation of Ukrainians with critical and creative thinking, responsible participants in civil society who are able to independently acquire and apply the knowledge of citizens.
The organizational and methodological support of the process of studying personality with the use of innovative approaches in the school course of Ukrainian history, the method of forming ideas about historical personalities in students in the history of Ukraine in 8th grade with the use of innovative approaches. Innovative approaches to the formation of ideas about the historical personality of students in the study of Ukrainian history in 8th grade include: increasing the role of students in the educational process, shifting the center (focus) of the educational process from teacher to student; strengthening the function of supporting the applicant, assisting him in organizing an individual educational process; the possibility of teacher feedback with each student using new communication technologies.