У статті розглядаються соціально-психологічні аспекти остракізації як фактор формування системи особистості «Я – інший». Визначаються соціально-психологічні аспекти остракізації індивіда через складові системи «Я – інший».
Здійснено аналіз взаємозалежності існування процесу виключення та формування психологічного образу «Я – інший» та соціально-психологічних характеристик особистості, що провокують явище неприйняття індивіда групою. Структуровано механізм формування системи особистості «Я – інший» за H. Tajfel та К. Куном, який
вказує, що процес остракізації унеможливлює задоволення другої частини ідентифікації особистості через виключення її соціальної взаємодії та спотворює сприйняття особистісних рис як соціально неприйнятих та незначущих, що і формує сприйняття індивідом себе як «іншого».У статті розглядаються соціально-психологічні аспекти остракізації як фактор формування системи особистості «Я – інший». Визначаються соціально-психологічні аспекти остракізації індивіда через складові системи «Я – інший». Здійснено аналіз взаємозалежності існування процесу виключення та формування психологічного образу «Я – інший» та соціально-психологічних характеристик особистості, що провокують явище неприйняття індивіда групою. Структуровано механізм формування системи особистості «Я – інший» за H. Tajfel та К. Куном, який вказує, що процес остракізації унеможливлює задоволення другої частини ідентифікації особистості через
виключення її соціальної взаємодії та спотворює сприйняття особистісних рис як соціально неприйнятих та незначущих, що і формує сприйняття індивідом себе як «іншого».
В статье рассматриваются социально-психологические аспекты остракизации как фактор формирования системы личности "Я - другой". Определяются социально-психологические аспекты остракизации индивида через составляющие системы "Я - другой". Осуществлен анализ взаимозависимости существования процесса исключения и формирования психологического образа «Я – другой» и социально-психологических характеристик личности, которые провоцируют неприятие индивида группой. Структурирован механизм формирования системы личности «Я – другой» по H. Tajfel и К. Куну, который указывает, что процесс остракизации делает невозможным удовлетворение второй части идентификации личности через исключение ее социального взаимодействия и искажает восприятие личностных черт как социально непринятых и незначительных, что и формирует восприятие индивида себя как «другого».
The article considers the socio-psychological aspects of ostracism as a factor in the formation of the personality system "I – the other". The concept of socio-psychological aspects of ostracism of the individual is revealed. The phenomenon of formation of the system-complex "I – another" is covered, through the analysis of theoretical data of the concept-I and self-perception of the person. An analysis of the interdependence of the existence of the process of exclusion and formation of the psychological image of "I – another" and socio-psychological characteristics of the individual that provoke the
phenomenon of rejection of the individual by the group. The main mechanisms of forming the strategy of perception "I – another", through the views of K. Rogers on the concept-I, which consists of three parts: the ideal self: the image formed under the influence of social and psychological factors; I am an image: a system of an individual's views on his own selfmanifestation in the environment and self-esteem.
The mechanism of forming the system of personality "I – others" by H. Tajfel and K. Kuhn is formed, which indicates that the process of ostracism makes it impossible to satisfy the second part of personality identification, by excluding its social interaction, and distorts the perception of personality traits as socially unacceptable and insignificant. which forms the individual's perception of himself as "other". Conclusions are made in the system of studying socio-psychological aspects of ostracism as a factor
in the formation of the personality system "I am another", that long-term manifestations of ostracism affect the system of self-perception and provoke manifestations of physical, social, emotional and academic problems. Such children have an increased risk of depression, anxiety, destructive behavior. We see further consideration of this problem in a more detailed study of the problem of deformation of the self - the concept
of personality under the influence of ostracism in the learning environment and the creation of correctional