У статті здійснено літературний огляд наукових першоджерел, у яких проаналізовано досвід використання музикотерапії у корекційній роботі з особами, які мають розлади аутистичного спектра. Особливу увагу викликали наукові доробки, присвячені метааналізу досліджень закордонних науковців з впровадження
музикотерапевтичної інтервенції для подолання дефіцитів у комунікації, поведінці, соціальних навичках та емоційному реагуванні дітей та дорослих при розладах аутистичного спектра. Визначено аспекти, які слід враховувати при оцінці ефективності використання музики як засобуі психотерапевтичного впливу при аутизмі.
В статье представлен литературный обзор научных первоисточников, в которых
проанализирован опыт использования музыкотерапии в коррекционной работе с лицами, имеющими расстройства аутистического спектра. Особое внимание вызвали научные наработки, посвященные метаанализу исследований зарубежных ученых по внедрению музыкотерапевтической интервенции для преодоления дефицитов в коммуникации, поведении, социальных навыках и эмоциональном
реагировании детей и взрослых при расстройствах аутистического спектра. Определены аспекты, которые следует учитывать при оценке эффективности использования музыки как средства психотерапевтического воздействия при аутизме.
We present a review of scientific articles that analyze the experience of introducing music therapy into work with people with autism spectrum disorders. Our attention was attracted by those studies that, using a meta-analysis of data from various researchers, reveal the goals and methods of psychotherapy for deficits in communication,
social skills, behavior, emotional response in autism with the help of musical art. Different studies have pursued different goals of the psychotherapeutic effect of music on personality in autism spectrum disorders: improving behavior and reducing autistic tendencies, improving emotional intelligence and interaction, improving or enriching social skills, increasing independent functioning, improving communication and
interpersonal skills, and more. In this article, we analyze the factors that may influence the effectiveness of music therapy in corrective and developmental work with people with autism spectrum disorders. These factors include the level and quality of professional education of specialists; a huge variety of manifestations of autism; dependence of the duration of the therapeutic effect on the level of development of the components of
emotional perception of music in autism. Accordingly, we have identified the comprehensive (pedagogical, psychological, clinical, therapeutic, creative) professional training of music therapists as promising areas for further research on the effectiveness of using music therapy in corrective and developmental work with people with autism spectrum disorders; conducting further representative empirical research, taking into account the factors noted above; to study the relationship of possible changes in the nursing profile in children with autism spectrum disorders with the impact of music therapy.