Аналіз теорії та практики спеціальної освіти свідчить, що уроки географії для учнів з інтелектуальними порушеннями набувають вагомого корекційно-розвиткового значення. Вивчення географії передбачає активне функціонування вищих психічних процесів: мислення, уваги, пам’яті, уяви тощо. Дослідження вітчизняних та зарубіжних вчених показало, що систематичне використання спеціальних прийомів роботи, спрямованих на корекцію і подальший розвиток цих процесів дають позитивні результати. Перспективу нашого дослідження вбачаємо у розробці та впровадженні у навчання учнів з ІП новітніх корекційно спрямованих засобів навчання з географії з друкованою основою.
Анализ теории и практики специального образования свидетельствует, что уроки географии для учащихся с интеллектуальными нарушениями приобретают весомого коррекционно-развивающего значения. Изучение географии предусматривает активное функционирование высших психических процессов: мышления, внимания, памяти, воображения и т.д. Исследования отечественных и зарубежных ученых показало, что систематическое использование специальных приемов работы, направленных на коррекцию и дальнейшее развитие этих процессов дают положительные результаты. Перспективу нашего исследования видим в разработке и внедрении в обучение учеников с ИП новейших коррекционно-направленных средств обучения географии с печатной основой.
The paper looks at corrective capabilities of geography lessons in teaching pupils with intellectual disorders. The aim of the study is to provide a theoretical generalization of corrective capabilities of geography lessons for the development of senior pupils with intellectual disorders. We support the statement that geography lessons possess
strong cognitive potential for the growth of pupils with intellectual disorders. We have proved that such pedagogical principles as activation of cognitive activity at geography lessons, diverse introduction of geography objects to pupils, appropriate combination of different illustrative, verbal and practical means of teaching are necessary to correct lack of geography knowledge in pupils with intellectual disorders. We have found out that scientific and methodological basis of geography has a rich arsenal of means, methods
and techniques for the successful acquisition of geographical information. We have provided facts that for pupils with intellectual disorders geography lessons carry not only educational value but clear corrective-developmental value as well. Taking into consideration functioning of higher psychological processes in pupils with intellectual disorders, our study has shown that the selection of exercises grounds in both the actual and nearest development. Teacher has to implement the means facilitating complete and adequate acquisition of the programmed material. The necessity to use nonstandard lessons to activate the cognitive abilities in pupils with intellectual disorders during the educational process has been proved. Our research shows that practical classes and exercises involving modelling, doing easy experiments play an important role in the formation of geographical knowledge. Such important
didactic principles as scientific teaching and pupils’ consciousness and activity are recommended to be used for establishing cause-effect dependences between objects of nature. It is necessary to use such means of teaching which are fully directed at personality-oriented learning. The perspective of our investigation is in preparation and implementation of correctively oriented means of teaching geography into the educational process of pupils with intellectual disorders.