У статті розглянуто особливості вивчення міфів та легенд на уроках української літератури за допомогою альтернативних методів вивчення, висвітлено аналіз філософських, літературознавчих та методичних робіт з метою уточнення теоретичних підходів до проблеми дослідження. Проаналізовано сучасні підручники та моделі майбутніх програм щодо вивчення міфів та легенд в 5-6 класах відповідно до завдань Нової української школи. Піднято проблему розуміння міфів та легенд учнями з порушеннями слуху та інтелекту через формування літературних
компетентностей. Зазначено, що сновну роль у формуванні літературної компетентності відіграють уроки української літератури. Завданнями уроків є виховання інтересу самостійного читання творів; формування інформаційної
компетентності (уміння сприймати і розуміти зміст тексту); розуміння інформації; формування комунікативної компетентності, що є особливо важливим для учнів з порушенням слуху. Досліджено, що учні з порушеннями слуху та інтелекту мають специфічні особливості у розумінні переносних значень вжитих в міфах та легендах, не вміють їх правильно інтерпретувати та розрізняти фантастичні події від реальних. Із класу в клас виявляються нові труднощі в осмисленні та відтворенні
прочитаного. Автори зазначають, що порушення мовленнєвого розвитку дітей, що тісно пов’язані з наслідками втрати слуху, зумовлюють розв’язання першочергових педагогічних завдань, спрямованих на подолання труднощів у правильному розумінні інформації. Ознайомлення учнів з різними малими літературними формами сприятиме глибшому усвідомленню змісту і образів творів, вихованню почуття справедливості, доброти, любові до рідного краю, розвитку мовного чуття, збагаченню словника влучними висловами. Важливого значення набуває застосування спеціальних інноваційних сурдопедагогічних технологій. Необхідно
вводити методи альтернативного навчання: картки пекс, геймерізацію, візуалізацію, створення коміксу на доступному для учнів матеріалі.
В статье рассмотрены особенности изучения мифов и легенд на уроках украинской литературы с помощью альтернативных методов изучения, осуществлен анализ философских, литературоведческих и методических работ с целью уточнения теоретических подходов к проблеме исследования. Отмечено, что основную роль в формировании литературной компетентности играют уроки украинской
литературы. Задачами уроков является воспитание энтузиазма самостоятельного чтения произведений; формирование информационной компетентности (умение воспринимать и понимать содержание текста); понимание информации; формирование коммуникативной компетентности, что особенно важно для учащихся с нарушением слуха. Исследовано, что учащиеся с нарушениями слуха и интеллекта имеют специфические особенности в понимании переносных значений употребляемых в мифах и легендах, не умеют их правильно интерпретировать и различать фантастические события от реальных. Из класса в класс выявляются новые трудности в осмыслении и воспроизведении прочитанного. Авторы отмечают, что нарушение речевого развития детей, тесно связанных с последствиями потери слуха, обуславливают решение первоочередных педагогических задач, направленных на преодоление трудностей в правильном понимании информации.
Проанализированы современные учебники и модели будущих программ по изучению мифов и легенд в 5-6 классах в соответствии с задачами Новой украинской школы. Важное значение приобретает применение специальных сурдопедагогических технологий. Необходимо вводить методы альтернативного обучения: карточки pecs, геймеризацию, визуализацию, созданиекомикса на доступном для учащихсяматериале.
The article considers the peculiarities of studying myths and legends in the lessons of Ukrainian literature with the help of alternative methods of study, covers the analysis of philosophical, literary and methodological works in order to clarify the theoretical approaches to the research problem. Modern textbooks and models of future programs for studying myths and legends in grades 5-6 in accordance with the objectives of the New Ukrainian School are analyzed. The problem of understanding myths and legends by students with hearing and intellectual disabilities through the
formation of literary competencies is raised. It is noted that the main role in the formation of literary competence is played by the lessons of Ukrainian literature. The objectives of the lessons are to foster enthusiasm for independent reading of works; the formation of
information competence (the ability to perceive and understand the content of the text); understanding information; the formation of communicative competence, which is especially important for students with hearing impairments. It was investigated that students with hearing and intellectual impairments have specific features in
understanding figurative meanings used in myths and legends, do not know how to correctly interpret them and distinguish between fantastic events from real ones. From class to class, new difficulties in comprehension and reproduction of the read are revealed. The authors note that impaired speech development in children, closely
associated with the consequences of hearing loss, determine the solution of priority pedagogical tasks aimed at overcoming difficulties in the correct understanding of information. In the future we plan to continue work on studying the understanding of figurative meanings of small literary forms in lessons of Ukrainian literature in a special school for children with hearing impairments, consider features of work on riddles, proverbs, sayings and develop techniques to improve comprehension of these works by students with hearing impairments. and intelligence.