У статті, на основі аналізу існуючих напрацювань, що стосуються проблематики підготовки педагогів до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища, виокремлено теоретичні вектори підготовки майбутніх учителів початкової школи до формування трудових компетентностей молодших школярів в умовах освітньої
інклюзії, як-от: сучасну психологічну, педагогічну, корекційну літературу, в тому числі й періодичну, де висвітлюється проблематика інноватизації професійного навчання педагогів, описуються особливості організації інклюзії в реаліях України, конкретизовано специфіку формування трудових компетентностей дітей з різними
порушеннями фізичного та психічного розвитку; дисертаційні дослідження, де предметом наукового пошуку є різноманітні аспекти підготовки педагогів початкової школи; нормативно-правові документи, що регулюють процес підготовки та діяльності педагогів, унормовують регламент освітньої діяльності школярів.
В статье, на основе анализа существующих наработок, касающихся проблематики подготовки педагогов к работе в условиях инклюзивного образовательной среды, выделены теоретические векторы подготовки будущих учителей начальной школы к формированию трудовых компетенций младших школьников в условиях
образовательной инклюзии: современную психологическую, педагогическую, коррекций литературу, в том числе и периодическую, где освещается проблематика инноватизации профессионального обучения педагогов, особенности организации инклюзии в реалиях Украины, специфику формирования трудовых компетенций детей с различными нарушениями физического и психического развития; диссертационные исследования, где предметом научного поиска являются различные аспекты подготовки педагогов начальной школы; нормативно-
правовые документы, регулирующие процесс подготовки и деятельности педагогов, нормируют регламент образовательной деятельности школьников.
The article is devoted to the actual problem of training of future primary school teachers to work in the conditions of inclusive study. It has been resumed that modern researchers distinguish different components in the structure of readiness of pedagogue for such work, key among which are defined the following: capability and readiness of pedagogues to use obtained knowledge, abilities and skills for solving practical tasks in the system of inclusive education; to form tolerant attitude of society towards children with disabilities; to organize educational and propaedeutic
work on inclusion; to create the unique enrichment of educational environment for children with limited health opportunities; to organize polysubjective assistance to parents of such children in the direction of orientation due to legal, social, medical, psychological and pedagogical questions; to inclusive mental development and socialization of children with disabilities. In the article, on the basis of the analysis of the existing developments concerning problems of training of pedagogues for work in the conditions of inclusive educational environment, the following theoretical vectors of training of future primary school teachers for the formation of labor competencies of the primary school pupils in terms of educational inclusion have been singled out: modern psychological, pedagogical, corrections literature, including periodicals, which covers the issues of innovation of vocational training of pedagogues, the peculiarities of organization of inclusion in the realities of Ukraine, the specifics of the formation of labor competencies of children with different disorders of physical and mental development; dissertation studies, where the subjects of scientific research are various
aspects of training of primary school teachers; regulatory and legal documents, which regulate the process of training and activities of pedagogues, govern the regulations of educational activities of pupils.