В статті розкрито особливості психолого-педагогічної роботи з батьками, які виховують дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами. Висвітлені істотні емоційні стани батьків дітей означеної категорії. У контексті статті визначені завдання та етапи просвітницької роботи вихователів та педагогів з батьками
дитини з особливими освітніми потребами, а також виокремлені етапи залучення батьків до цього процесу. З огляду на етапи просвітницької роботи з сім’ями дітей дошкільного віку з особливими освітніми потребами, запропоновані, означені в статті, кроки співробітництва батьків, педагогів та психологів. Наголошено на необхідності використання таких форм роботи з батьками як: психолого-педагогічна
просвіта, соціально-педагогічний патронат, психолого-педагогічний супровід.
В статье раскрыты особенности психолого-педагогической работы с родителями, которые воспитывают детей дошкольного возраста с особенными образовательными потребностями. Освещены существенные эмоциональные состояния родителей детей указанной категории. В контексте статьи определены задачи и этапы просветительской работы воспитателей и педагогов с
родителями ребенка с особенными образовательными потребностями, а также выявлены пять уровней привлечения родителей к этому процесу. Учитывая этапы просветительской работы с семьями детей дошкольного возраста с особенными образовательными потребностями, предложены, указанные в статье, шаги
сотрудничества родителей, педагогов и психологов. Отмечена необходимость использования таких форм работы с родителями как психолого-педагогическое просвещение, социально-педагогический патронат, психолого-педагогическое сопровождение.
The peculiarities of psychological and pedagogical work with parents of preschool children with special educational needs and disabilities as well as the problems of family upbringing in these families and the relationship of preschool general and special teachers and psychologists with the mentioned families are outlined in the article.
It is stated that the organization of psychological and pedagogical support to families raising a child with special educational needs and disabilities involves several stages: diagnostic and constructive, organizational, and communicative. Significant emotional states of parents bringing preschoolers with special educational needs are
highlighted. In the context of the article, the tasks and stages of psychological and educational work of preschool educators and teachers with parents bringing up preschoolers with special educational needs and disabilities have been determined. The five stages of parental involvement in this process have been emphasized: obtaining information, participation in the activities, discussing opinions, participation in decision-making, sufficient responsibility for actions. According to the proposed stages of the educational work, the steps of cooperation between the parents, preschool educators and psychologists have been suggested in the article. The table provided in the work can be used as a tool to diagnose the awareness of general and/or special preschool education teachers to work with parents of preschoolers with special educational needs and disabilities. It has been emphasized on the need to use the following forms of work with parents: psychological and pedagogical education, social and pedagogical patronage, psychological and pedagogical support. It has been stated
that successful inclusion in the preschool could be possible if the following factors are concidered: team approach; meeting the individual educational needs of children; cooperation with parents; creating a positive psychological environment for every child in the group.