У статті розглядаються LEGO-технології, як складова реалізації Концепції Нової Української Школи та важливий засіб унаочнення складних абстрактних мовних явищ і понять; висвітлюються практичні прийоми і способи застосування LEGO-технологій на уроках української мови із методичними рекомендаціями для вчителів
початкових класів, які навчають учнів із порушеннями зору (незрячих та зі зниженим зором) у закладах спеціальної освіти чи за інклюзивною, або індивідуальною формами навчання. Авторами вказується на ефективність використання LEGO технологій в опануванні шрифтом Брайля, а саме засвоєння крапкового складу
незрячими школярами. У статті пунктирно простежується й корекційно-розвиткове значення застосування LEGO-технологій: розвиток дрібної моторики рук; навичок орієнтування в мікропросторі; збагачення уявлень про навколишній світ; розвиток уваги, пам’яті, творчого мислення.
В статье рассматриваются LEGO-технологии, как составляющая реализации Концепции Новой Украинской Школы и важный способ наглядного обучения сложным абстрактным языковым явлениям и понятиям; освещаются практические приемы и способы применения LEGO-технологий на уроках украинского языка с методическими рекомендациями для учителей начальных классов, которые
обучают учеников с нарушением зрения (незрячих и со сниженным зрением) в заведениях специального образования или с инклюзивной и индивидуальной формами обучения. В статье пунктирно прослеживается коррекционно развивающее значение применения LEGO-технологий, в том числе в обучении школьников с нарушением зрения.
The paper studies LEGO technologies as a component that helps implement the Concept of the New Ukrainian School since their practical application in the learning process provides an impetus to developing new educational and game approaches in teaching school students with visual impairments. In addition, the authors draw attention to the fact that LEGO technologies used in work with children who have visual impairments are not only an important means of visualizing complex abstract linguistic phenomena and concepts, but they are also a kind of visualization that is available
for the children's perception and work with it. The authors highlight some practical methods and ways of using LEGO technologies in the lessons of Ukrainian Language; they provide methodological recommendations for primary school teachers who teach students with visual impairments (blind and with low vision students) in special education institutions, or according to inclusive or individual forms of education. At the same time, the authors point out the need to adapt LEGO material and game tasks to work with school students who have visual impairments, particularly with blind
students. The two most common methods of such adaptation were revealed in detail. The article also points out the correctional and developmental importance of LEGO technologies, especially for the education of students with visual impairments: the development of fine motor skills and micro space orientating skills; enrichment of ideas about the world around us, architecture, transport, landscapes, etc. The use of LEGO also provides important psychological, pedagogical and general educational functions: development of attention, memory, creative thinking; formation of skills
of dialogic speech; vocabulary expansion; acquaintance with rather difficult linguodidactic concepts and abstract linguistic phenomena; ability to work in pairs, groups, communicate; creating an atmosphere of competition, interest, success. Effectively organized work with the LEGO constructor has a great educational potential: it helps to form certain personality traits - perseverance, patience, mutual respect, help, neatness. The article materials will be helpful for parents raising children with these disabilities, as well as for students majoring in 013 – primary education and 016 –
special education and for students of various pedagogical specialties who are studying "The Fundamentals of Inclusive Education.