У даній статті представлені напрями та критерії оцінки рівня розвитку словникового запасу у старших дошкільників. Визначені вимоги до проведення діагностичного обстеження з дітьми, які мають знижений зір. Наведені результати проведеного експериментального дослідження та встановлено особливості розвитку словникового запасу у старших дошкільників зі зниженим зором (невідповідність наявних у дітей уявлень із вербальною характеристикою слова, прив’язаність слова до наявного єдиного образу без варіативності його якостей). Визначені напрями роботи із розвитку словникового запасу дітей дошкільного віку зі зниженим зором:
оволодіння словами, які вказують на назви предметів та явищ навколишньої дійсності; оволодіння змістом слова та оволодіння словом як одиницею мови.
В данной статье представлены направления и критерии оценки уровня развития словарного запаса у старших дошкольников. Определены требования к проведению диагностического обследования с детьми, имеющими нарушения зрения. Представлены результаты проведенного экспериментального исследования и установлены особенности развития словарного запаса у старших дошкольников с пониженным зрением (несоответствие имеющихся у детей представлений с вербальной характеристикой слова, привязанность слова к
имеющемуся единому образу без вариативности его качеств). Определены направления работы по развитию словарного запаса детей дошкольного возраста с пониженным зрением: овладение словом, указывающим на названия предметов и явлений окружающей действительности (с опорой на непосредственное и опосредованное их восприятие); овладение содержанием слова (выделением его общих и отличительных признаков) и овладение словом как единицей языка, усвоение родовых и видовых обобщений.
This article presents guidelines and measurement criteria for estimating development of the vocabulary among senior preschoolers. Screening requirements for children with visual impairments were identified. The results of a pilot study conducted were described and special features of dictionary development have been established in senior pre-school children with reduced vision (Inconsistency between the children’s verbal representations and the words, attachment of a word to an existing uniform image without variation of its qualities). Authors point out that children with low and very low level of vocabulary have a limited sense of the environment, have difficulty in recognizing, naming, and defining the characteristics of the objects and phenomena of the
environment. Accordingly, this category of children requires targeted remedial and developmental exercises to differentiate the image and highlight common and essential features as a basis for enriching, refining and activating their vocabulary. Practical tools for the development of the vocabulary of children of pre-school age with reduced vision have been identified: the use of words indicating the names of objects and phenomena of environmental reality, based on direct and indirect perceptions of them; mastering the content of a word, highlighting its general and characteristic features; mastering a word as a unit of a language, learning generic and species generalizations. The phased work on the development of vocabulary of preschoolers with low vision in the process of getting acquainted with nature is determined. The first stage of the work is aimed at establishing connections between the word and the real object or abstract concepts. The second is the enrichment of the vocabulary of visually impaired children with science vocabulary. In the third stage, the teacher identifies the causes of natural phenomena, the establishment of relationships between living nature and inanimate phenomena, as well as the establishment of intersystem connections between objects of nature and human activities, accessible to children with low vision. The results of the observational study indicate problems in the formation of vocabulary in preschool children with low vision in the process of learning about nature, which, in turn, allowed to identify and justify the main stages of vocabulary development in this category of children.
Further research is aimed at developing guidelines for the development of vocabulary of preschoolers with visual
impairments.