Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Нетрадиційні методи та підходи у вихованні дітей з порушеннями мовлення

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гноєвська, О. Ю.
dc.contributor.author Кузьменко, І. П.
dc.date.accessioned 2022-01-11T09:37:11Z
dc.date.available 2022-01-11T09:37:11Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Гноєвська, О. Ю. Нетрадиційні методи та підходи у вихованні дітей з порушеннями мовлення / О. Ю. Гноєвська, І. П. Кузьменко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : зб. наук. праць. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – Вип. 41. – С. 20-26. – DOI 10.31392/NPU-nc.series19.2020.41.03 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36137
dc.description.abstract У статті охарактеризовані особливості розвитку дітей з системними порушеннями мовлення. Здійснений теоретичний аналіз спеціальної психолого-педагогічної літератури з проблеми виховання та розвитку дітей з порушеннями мовлення. Розкриті особливості використання нетрадиційних методів у вихованні дітей з порушеннями мовлення, що сприятливо впливають на пізнавальний, мовленнєвий і соціальний розвиток дитини. Вказано на доцільність використання у виховній роботі з дітьми з порушенням мовлення наступних традиційних методів: бесіда, створення ігрових ситуацій, ігровий метод, доручення, заохочення, схвалення тощо. ua
dc.description.abstract В статье описаны особенности развития детей с системными нарушениями речи. Осуществлен теоретический анализ специальной психолого-педагогической литературы с проблемы воспитания и развития детей с нарушениями речи. Раскрыты особенности использования нетрадиционных методов в воспитании детей с нарушениями речи, благоприятно влияющих на познавательное, речевое и социальное развитие ребенка. Указано на целесообразность использования в воспитательной работе с детьми с нарушением речи следующих традиционных методов: беседа, создание игровых ситуаций, игровой метод, доверенность, поощрение, одобрение и т.д. ua
dc.description.abstract The article describes the peculiarities of the development of children with systemic speech disorders. Theoretical analysis of special psychological and pedagogical literature on the problem of education and development of children with speech disorders. Features of the use of non-traditional methods in the education of children with speech disorders that have a positive effect on the cognitive, speech and social development of the child are revealed. The expediency of using the following traditional methods in educational work with children with speech disorders is indicated: conversation, creation of educational situations, game method, assignments, encouragement, approval, etc. Speech disorders significantly affect the activities and behavior of the child, negatively affect the formation of his mental life. Speech disorders complicate communication with others, interfere with the proper formation of cognitive processes, does not favorably affect the emotional and volitional sphere. A common feature of children with speech disorders is a lack of motivation to communicate, behavioral disorders, difficulties in contact, increased emotional fatigue and more. This requires a purposeful process of learning and education, adequate selection of means of communication and the ability to apply them in practice. The upbringing of such children also needs special attention. The principles of individual, individualdifferentiated and social-personal approaches to the upbringing of children with speech disorders were considered. The importance of combining the efforts of parents with speech therapists, educators of preschool education institutions, who have the opportunity to provide educational, counseling and effective assistance to parents of preschool children. The treasury of non-traditional methods of preschool education is diverse and may include: art therapy, isotherapy, fairy tale therapy, image therapy, kinesitherapy, sand therapy (sand play) and others. The use of non-traditional methods of raising children with TMR helps to increase their creative potential, ensures the development of speech and cognitive sphere, interests in educational and educational tasks, allows to eliminate negative manifestations of character and behavior (anxiety, aggression, negativity, insecurity, insecurity, etc.). ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject системні порушення мовлення ua
dc.subject нетрадиційні та традиційні методи виховання ua
dc.subject іпотерапія ua
dc.subject кінезіотерапія ізотерапія ua
dc.subject казкотерапія ua
dc.subject музикотерапія ua
dc.subject арттерапія ua
dc.subject системные нарушения речи ua
dc.subject нетрадиционные и традиционные методы воспитания ua
dc.subject иппотерапия ua
dc.subject кинезиотерапия изотерапия ua
dc.subject сказкотерапия ua
dc.subject музыкотерапия ua
dc.subject арттерапия ua
dc.subject systemic speech disorders ua
dc.subject non-traditional and traditional methods of education ua
dc.subject hippotherapy ua
dc.subject kinesiotherapy isotherapy ua
dc.subject fairy tale therapy ua
dc.subject music therapy ua
dc.subject art therapy ua
dc.title Нетрадиційні методи та підходи у вихованні дітей з порушеннями мовлення ua
dc.title.alternative Нетрадиционные методы и подходы в воспитании детей с нарушениями речи ua
dc.title.alternative Non-traditional methods and approaches in education of children with speech disorders ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу