У статті охарактеризовані особливості розвитку дітей з системними порушеннями мовлення. Здійснений теоретичний аналіз спеціальної психолого-педагогічної літератури з проблеми виховання та розвитку дітей з порушеннями мовлення. Розкриті особливості використання нетрадиційних методів у вихованні дітей з
порушеннями мовлення, що сприятливо впливають на пізнавальний, мовленнєвий і соціальний розвиток дитини. Вказано на доцільність використання у виховній роботі з дітьми з порушенням мовлення наступних традиційних методів: бесіда, створення ігрових ситуацій, ігровий метод, доручення, заохочення, схвалення тощо.
В статье описаны особенности развития детей с системными нарушениями речи. Осуществлен теоретический анализ специальной психолого-педагогической литературы с проблемы воспитания и развития детей с нарушениями речи. Раскрыты особенности использования нетрадиционных методов в воспитании детей с нарушениями речи, благоприятно влияющих на познавательное, речевое и
социальное развитие ребенка. Указано на целесообразность использования в воспитательной работе с детьми с нарушением речи следующих традиционных методов: беседа, создание игровых ситуаций, игровой метод, доверенность, поощрение, одобрение и т.д.
The article describes the peculiarities of the development of children with systemic speech disorders. Theoretical analysis of special psychological and pedagogical literature on the problem of education and development of children with speech disorders. Features of the use of non-traditional methods in the education of children with speech disorders that have a positive effect on the cognitive, speech and social development of the child are revealed. The expediency of using the following traditional methods in educational work with children with speech disorders is indicated: conversation, creation of educational situations, game method, assignments, encouragement, approval, etc. Speech disorders significantly affect the activities and behavior of the child, negatively affect the formation of his mental life. Speech disorders complicate communication with others, interfere with the proper formation of cognitive processes, does not favorably affect the emotional and volitional sphere. A common
feature of children with speech disorders is a lack of motivation to communicate, behavioral disorders, difficulties in contact, increased emotional fatigue and more. This requires a purposeful process of learning and education, adequate selection of means of communication and the ability to apply them in practice. The upbringing of such children also needs special attention. The principles of individual, individualdifferentiated
and social-personal approaches to the upbringing of children with speech disorders were considered. The importance of combining the efforts of parents with speech therapists, educators of preschool education institutions, who have the opportunity to provide educational, counseling and effective assistance to
parents of preschool children. The treasury of non-traditional methods of preschool education is diverse and may include: art therapy, isotherapy, fairy tale therapy, image therapy, kinesitherapy, sand therapy (sand play) and others. The
use of non-traditional methods of raising children with TMR helps to increase their creative potential, ensures the development of speech and cognitive sphere, interests in educational and educational tasks, allows to eliminate negative manifestations of character and behavior (anxiety, aggression, negativity, insecurity, insecurity, etc.).