Rapid process of obsolescence of knowledge, necessity of its constant modernization, differentiation and practical orientation require from teacher professional training a set of conditions, implementation of which needs harmonious combination (integration, complementarity, connection) of different subjects for integrity, thoroughness and effectiveness of such training. The results of anonymous online survey are presented, which have demonstrated that the majority of teachers in higher educational establishments are aware of crosscurriculum approach, associated with cooperation, complement, help, interaction, as well as the importance of its practical implementation in future teacher training even in the absence of motivation. The results of the survey allowed the authors to rationalize principles of crosscurriculum approach to the design of the content of future teachers’ psychological and pedagogical training, in which principle of integrity is a leading one, with such priority principals as systematic, structural, integrative, hierarchical ones.
Швидке застарiвання знань, необхiднiсть їх постiйного оновлення, поглиблення диференцiацiї i практичної спрямованостi висувають до професiйної пiдготовки вчителя сукупнiсть вимог, задоволення яких потребує органiчного поєднання (iнтеграцiї, взаємодоповнення, зв’язку) рiзних дисциплiн задля цiлiсностi, ґрунтовностi й загалом ефективностi такої пiдготовки. Висвiтлено результати анонiмного он-лайн опитування, якi показали усвiдомленiсть бiльшiстю викладачiв закладiв вищої освiти ролi мiждисцплiнарного пiдходу, що асоцiюється у них iз сумiсною дiєю, доповненням, допомогою, взаємодiєю; а також важливiсть його впровадження у професiйну пiдготовку майбутнього педагога i використання на практицi навiть за умови вiдсутностi мотивацiї. За результатами опитування обґрунтовано принципи мiждисциплiнарного пiдходу до побудови змiсту професiйної психолого-педагогiчної пiдготовки майбутнiх педагогiв, провiдним з яких є принцип цiлiсностi, першоряднi позицiї також посiдають принципи системностi, структурностi, iнтегративностi та iєрархiчностi.