У статті аналізуються питання оптимізації системи управління спортивною підготовкою в силових видах спорту. Визначено завдання, вирішення яких сприятиме удосконаленню процесу управління спортивним тренуванням. Встановлено, що проблема перспективного планування тренувального процесу в силових видах спорту визначається специфікою вибору тренувальних засобів і методів. Слід враховувати, що при загальному і перспективному плануванні важливим є той факт, що кожен спортсмен володіє тільки йому властивою технікою, характером, здібностями й інтересами. Наголошується, що спортсмен як система, що функціонує, розглядається як її винятково важливий елемент, а тренер безпосередньо здійснює управління підготовкою спортсмена в ній. Інформація від тренера до спортсмена є прямим зв’язком у підсистемі, від спортсмена до тренера. Взаємини між ними здійснюються у формі тренувального процесу, пов’язаного з навчанням, вихованням і удосконаленням діяльності спортсмена в обраному виді спорту. Вказано на необхідність виділення факторів, що визначають досягнення спортсмена на тому чи іншому етапі спортивного удосконалення, виділено основні питання, від успішного вирішення яких залежить ефективність тренувального процесу в силових видах спорту.
The article analyzes the issues of optimization of the sports training management system in power sports. The tasks which solution will promote improvement of process of management of sports training are defined. It is established that the problem of long-term planning of the training process in strength sports is determined by the specifics of the choice of training tools and methods. It should be borne in mind that in general and long-term planning is important the fact that each athlete has only his own technique, character, abilities and interests. It is emphasized that the athlete as a functioning system is considered as its extremely important element, and the coach directly manages the training of the athlete in it. Information from coach to athlete is a direct link in the subsystem, from athlete to coach. The relationship between them is carried out in the form of a training process related to the training, education and improvement of the athlete in the chosen sport. The general tasks of the management of the training process include: a) development of training programs; b) increasing the level of scientific and theoretical erudition; c) correction of the athlete's behavior. This range of tasks should take into account the feedback: 1) the coach receives information about the state of the managed system (from the athlete); 2) processing this information, the coach decides on corrective options, determining the range of necessary tools and methods of influence. No less important task in the management of the training process is to determine the components of control and the sequence (algorithm) of their implementation. The most significant factors influencing the achievement of results in power sports are: a) age and experience of the athlete; b) external morphological features; c) functionality; d) the level of the most important aspects of its training (physical, technical, tactical, psychological and theoretical); e) the ability to recover after heavy training loads (physical and mental); f) state of health. The need to identify the factors that determine the achievements of the athlete at a particular stage of sports improvement, highlights the main issues on the successful solution of which depends on the effectiveness of the training process in strength sports.