В статті проаналізовано сучасний стан здоров’я студентів закладів вищої освіти. Визначено важливість занять дихальною гімнастикою студентської молоді в умовах пандемії. Обґрунтовано необхідність використання дихальних методик, з метою загартовування організму, покращення роботи дихальної та серцево-судинної системи. Встановлено, що дихальна гімнастика це система дихальних вправ і ефективний засіб зміцнення здоров'я людини. Під час дихальної гімнастики наш організм насичується киснем, поліпшується кровообіг, прискорюються обмінні процеси, стабілізується емоційний стан, зміцнюється імунітет. Дихальні вправи поліпшують і активізують функцію зовнішнього дихання, сприяють швидшому її відновленню після фізичних навантажень і надають специфічний вплив при деяких захворюваннях органів дихання.
The article analyzes the current state of health of students of higher education institutions. The importance of breathing exercises for student youth in a pandemic is determined. The necessity of using respiratory techniques to harden the body, improve the work of the respiratory and cardiovascular systems is substantiated. It is established that breathing exercises are a system of breathing exercises and an effective means of strengthening human health. During respiratory gymnastics our body is saturated with oxygen, blood circulation improves, metabolic processes are accelerated, emotional state is stabilized, immunity is strengthened. Breathing exercises improve and activate the function of external respiration, promote its faster recovery after exercise and have a specific effect on some respiratory diseases. Health is the main value of human life, to which man himself does not pay due attention. An important preventive factor in strengthening it is a healthy lifestyle. There are basic requirements for maintaining a healthy lifestyle physical activity, nutrition, comfortable conditions and a rational mode of work and rest, optimal exercise, abandonment of bad habits, the use of traditional and non-traditional means of health. The problem of health, especially of students, is receiving more and more attention. The state of health of students can be classified as high risk. The transition from one learning environment to another, more intensive, requires the body of the future student to pay more attention to the work of critical systems, including respiratory. There are many issues related to the formation of new approaches to health promotion.