Розглянуто питання рухової активності студентів у термін упровадження карантинних обмежень. Вирішення проблематики забезпечення фізіологічно необхідного рівня рухової активності студентів як чинника їхнього здоров’язбереження, проаналізовано з точки зору формування мотивації в процесі їхнього фізичного виховання. Обґрунтовано організацію освітнього процесу із фізичного виховання, скеровану на заохочення студентів закладів вищої освіти до занять із фізичного виховання та формування у них переконання у необхідності систематичної фізичної активності. Виокремлено структурні компоненти цього процесу, серед котрих: привабливі сторони фізичної культури і спорту, приватне активне ставлення, ідеал спортсмена, улюблений вид спорту, бажання домогтися перемоги, краса тіла тощо. За результатами здійсненого наукового пошуку, систематизовано основні теоретико-методичні положення занять фізичною культурою у студентів в умовах карантину задля забезпечення формування у них мотивації до рухової активності.
The issue of motor activity of students during the introduction of quarantine restrictions is considering. The development of physical activity of student youth should be one of the priority tasks of physical education in higher education institutions. The purpose of the work is to discover and substantiate the directions of formation of motivation for motor activity in the process of physical education of students during quarantine. Research methods: theoretical analysis, systematization, comparison of different views on the researched problem, generalization of data of scientific-methodical and special literature. Solving problem issues, ensuring the physiologically necessary level of motor activity of students as factors of their prevention, analyzed in terms of the formation of motivations in the process of their physical education. The organization of the initial process of physical education, aimed at encouraging students of higher education institutions to physical education classes and the formation of their belief in the need for regular physical activity. The structural components of this process are singled out, the middle ones of which are: attractive aspects of physical culture and sports, private, active renewal, ideal sports environment, extraordinary sports, desire to help with victories, body beauty, etc. It was found that an important manifestation of interest in the implementation of physical activity is the nature of the use of students in their free time. Complemented ideas on the need and feasibility of using the appropriate set of traditional and innovative forms and methods of physical education of the latest achievements need to encourage students to ensure the required level of their motor activity. For the results of the scientific research, the main theoretical and methodological provisions to engage in physical culture in students in the quarantine of the back support of the formation of their motivation for motor activity.