У статті розглядаються проблеми підвищення інтересу і способи залучення студентів до занять фізичною культурою і спортом.Визначається, що у питаннях мотивації студентської молоді значну роль грають такі якості особистості викладача, як співчуття, доброзичливість, чуйність, справедливість, цілеспрямованість. Викладач зобов’язаний стежити за своїм зовнішнім виглядом та підтримувати себе в спортивній формі, мати до кожного студента свій підхід, і найголовніше –бути зацікавленим у своїй роботі.Також визначається, що організація нормальної життєдіяльності студентської молоді, що вступають внове самостійне доросле життя, залежить від умов й традицій того навчального закладу, в якому вони навчаються. На сучасний стиль життя й поведінку студентів в значній мірі впливають житлові й побутові умови, фінансові можливості, матеріальний достаток, організація навчання й відпочинку, режим та якість харчування. Велике значення мають міжособистісні відносини, що складаються в студентському середовищі, мотиви діяльності молоді.
The article considers the problems of increasing interest and ways to involve students in physical culture and sports.It is determined that in matters of motivation of student youth such qualities of the teacher's personality as compassion, benevolence, sensitivity, justice, purposefulness play a significant role. The teacher is obliged to monitor their appearance and keep themselves in good shape, to have their own approach to each student, and most importantly -to be interested in their work.It is also determined that the organization of normal life of student youth entering a new independent adult life depends on the conditions and traditions of the educational institution in which they study. The modern lifestyle and behavior of students is greatly influenced by living and living conditions, financial opportunities, material prosperity, organization of education and recreation, diet and quality of food. Of great importance are the interpersonal relationships that develop in the student environment, the motives of youth. The implementation of these functions is through the solution of some tasks: to gain experience in the creative use of physical culture and sports to achieve life and professional goals, providing general and professional physical training, which determines the psychophysical readiness of students for future professions, forming motivational and value attitude of students to physical culture, attitude to a healthy lifestyle, physical self-improvement and self-education, the need for regular exercise and sports, mastering the scientific and practical foundations of a healthy lifestyle and physical culture, mastering the system of practical skills and abilities to ensure the preservation and strengthening of health , mental well-being, development and improvement of psychophysical abilities and personal qualities, self-determination in physical culture, formation at students of understanding of a role of physical culture in development of the person and preparation for professional activity; development of personality and its preparation for professional activity.