У статті розглядається проблема формування вольових якостей у підлітків засобами фізичної культури в навчально-виховному процесі закладу загальної середньої освіти. Проаналізовано філософські й психологічні підходи до визначення поняття «воля», уточнено педагогічна сутність поняття «вольові якості» і на основі об'єктивного аналізу виокремлені основні для формування всієї системи в підлітковому віці. Відзначено, що вольова сфера підлітка розвивається й формується в процесі виховання й навчання. Саме в підлітковому віці особливо проявляється інтерес до фізичної активності, бажання реалізувати себе в групі однолітків. У зв'язку з цим стає актуальним пошук таких підходів, які б могли не лише сприяти актуалізації педагогічного впливу в цьому напрямі, але і задовольняти інтереси підлітків на цьому етапі навчання. Запропоновано підхід, що базується на комплексному використанні засобів фізичної культури для формування вольових якостей у підлітків, з урахуванням фізичних і психічних особливостей кожного учня. Представлено структура та можливості засобів фізичної культури, педагогічні умови їх результативної реалізації в процесі формування вольових якостей у підлітків на заняттях фізичною культурою в закладі загальної середньої освіти.
The following article highlights the problem of forming of volitional qualities is examined for teenagers by facilities of physical culture in the educational-educator process of establishment of universal middle education. The philosophical and psychological approaches were analyzed for determination of concepts like "will", it is specified pedagogical essence of concept "volitional qualities" and on the basis of objective analysis the basic are distinguished for forming of all system in teens. It is marked that the volitional sphere of teenager develops and formed in the process of education and studies. Exactly in teens interest especially shows up in physical activity, desire to realize itself in the group of yearlings. In this connection the search of such approaches, that would not only assist actualization of pedagogical influence in this direction but also satisfy interests of teenagers on this stage of educating, becomes actual. Offered approach, which is based on the complex use of facilities of physical culture of teenagers for forming of volitional qualities, taking into account the physical and psychical features of every student. The structure and possibilities of facilities of physical culture, pedagogical terms them effective realization in the process of forming of volitional qualities for teenagers on engaging in a physical culture in establishment of universal middle education are presented. Realization of possibilities of facilities of physical culture in forming of volitional qualities for teenagers is arrived at by the observance of next terms : the concerted and purposeful work of teachers, parents and teenagers, in which all parties are the equal in rights and equivalent subjects interested; application of facilities is in the mode of "maximum availability"; purposeful creation of situations, that require conations for their decision, that assist the accumulation of individual experience of volitional actions every teenager; the complex use of facilities of physical culture is in natural and artificially created situations.