У статті розглянуті сучасні підходи оптимізації рухової активності старшокласників засобами легкої атлетики. Мета проаналізувати сучасний стан формування мотивації у старшокласників до рухової активності засобами легкої атлетики. Формування мотивації до фізичного вдосконалення здійснюється у процесі участі учнів у фізкультурній діяльності. Визначені педагогічні умови оптимізації рухової активності старшокласників засобами легкої атлетики. Узагальнено основні мотиви старшокласників до рухової активності. Встановлено, що реалізація умов формування мотивації до занять фізичними вправами засобами легкої атлетики передбачає застосування найрізноманітніших форм фізкультурно-оздоровчої роботи. Підтверджено необхідність і доцільність застосування засобів легкої атлетики з метою оптимізації рухової активності старшокласників, збільшення її обсягу та підвищення ефективності процесу фізичного виховання у школі.
The article discusses modern approaches to the formation of motivation for physical exercises in high school students by means of athletics. The goal is to analyze the current state of formation of motivation in high school students for physical exercises by means of athletics. The formation of motivation for physical improvement is carried out in the process of students participating in physical education activities. The main motives of high school students for physical activity are summarized, namely: health promotion and disease prevention, increased efficiency, enjoyment of the process of exercise, sports motivation, aesthetic motivation and desire to communicate. Rznomnіtnіst types of track and field athletics іnterіnts before taking it, allowing є to keep іznobіchnu іt preparation, іn case іn mass training before taking up sports. It has been established that schoolers are confronted with different motives. The most popular ones are the є side-by-side form of body, body and healthy health, the need for form and development with a long life, reaching a high sporting result. The pedagogical conditions for the formation of motivation of high school students for physical exercises by means of athletics are determined. The implementation of the conditions for the formation of motivation for physical exercises using athletics involves the use of a wide variety of forms of fitness work. The necessity and feasibility of using athletics to confirm the motivation of high school students to exercise, to increase their physical activity and increase the efficiency of the process of physical education at school are confirmed.