Qualifying scientific research is devoted to the problems of the formation of
the organizational culture of navigators in the process of studying technical
disciplines in the system of continuing education. In the course of the research, a
comprehensive theoretical analysis of the problem of the formation of the
organizational culture of navigators is presented; conceptual approaches and
principles to its formation are outlined; the features of the activity of navigators, its
essence and content are revealed, the structural components of the organizational
culture are determined; disclosed the specifics of the training of navigators in the
system of continuing education; the content of the main terminological concepts of
the study is clarified and the author's definition of the organizational culture of the
navigator is presented. In the course of the study, the phenomenon of the navigator's organizational culture is clarified which is formed in the process of studying technical disciplines in the system of continuing education and is defined as the integrative quality of a specialist's personality, a set of his internal properties, social values, norms, rules,
traditions and customs; the organizational culture of the navigator is considered as an
effective self-organization, professional self-esteem, the ability to self-regulation and
stress resistance, as well as a feature of social behaviour and professional interaction.
In this regard, the process of shaping the organizational culture of navigators is
defined as a multidimensional and multifaceted phenomenon of the formation of
personal value attitudes, which are expressed in certain indicators - established
norms, learned rules, organizational standards and team relationships, which requires
a complex of social and psychological measures. The following research takes into consideration the educational and methodological tools for the formation of the organizational culture of navigators. A step-by-step methodology for the formation of the organizational culture of navigators in the process of studying technical disciplines has been designed and substantiated. Its experimental and experimental testing was carried out by introducing into the educational process the electronic educational and
methodological complex "Technologies for the formation of the organizational
culture of navigators", containing: a curriculum, methodological recommendations
for conducting lectures and a laboratory workshop, complexes of tasks, tests, tables,
graphs, diagrams, etc. like that. This made it possible to independently, consciously
and rationally organize individual creative work to form the organizational culture of
navigators. The results of the experimental work showed the effectiveness of the designed technique which is confirmed by the obtained statistical data, in particular, in the experimental groups there is an increase in the level of organizational culture formation by 20.6%, and in the control groups - by 3.3%, which corresponds to a
research error of 5%.
Квалификационное научное исследование посвящено проблемам формирования организационной культуры судоводителей в процессе изучения технических дисциплин в системе непрерывного образования. В процессе исследования представлены комплексный теоретический анализ проблемы формирования организационной культуры судоводителей; очерчены концептуальные подходы и принципы к ее формированию; раскрыты особенности деятельности судоводителей, ее сущность и содержание, определены структурные компоненты организационной культуры; раскрыта специфика подготовки судоводителей в системе непрерывного образования; уточнено содержание основных терминологических понятий исследования и представлено авторское определение организационной культуры судоводителя. В процессе исследования уточняется феномен организационной культуры судоводителя, которая формируется в процессе изучения технических дисциплин в системе непрерывного образования и определяется как интегративное качество личности специалиста, совокупность его внутренних свойств, социальных ценностей, норм, правил, традиций и обычаев;
организационная культура судоводителя рассматривается как результативная самоорганизация, профессиональная самооценка, способность к саморегуляции и стрессоустойчивости, а также как особенность социального поведения и профессионального взаимодействия. В связи с этим, процесс формирования организационной культуры судоводителей определяется как многоаспектный и многоплановый феномен формирования ценностных установок личности, которые выражаются в определенных показателях – сложившихся нормах, усвоенных правилах, стандартах организации и отношениях в команде, что требует комплекса
социально-психологических мероприятий. В работе рассмотрен учебно-методический инструментарий формирования организационной культуры судоводителей. Спроектирована, обоснована поэтапная методика формирования организационной культуры судоводителей в процессе изучения технических дисциплин. Осуществлена ее опытно-экспериментальная апробация путем внедрения в учебный процесс электронного учебно-методического комплекса «Технологии формирования организационной культуры судоводителей», содержащего: учебную программу, методические рекомендации по проведению лекций и лабораторного практикума, комплексы задач, тестов, таблиц, графиков, схем и тому подобное. Это позволило самостоятельно, осознанно и рационально организовывать индивидуальную творческую работу по формированию организационной культуры судоводителей. Результаты экспериментальной работы показали эффективность спроектированной методики, которая подтверждается полученными статистическими данными, в частности в экспериментальных группах
наблюдается увеличение уровня сформированности организационной культуры
на 20,6%, а в контрольных – на 3,3%, что соответствует погрешности исследования 5%.
Кваліфікаційне наукове дослідження присвячено проблемі формування
організаційної культури судноводіїв в процесі вивчення технічних дисциплін в
системі неперервної освіти. В процесі дослідження представлено комплексний
теоретичний аналіз проблеми формування організаційної культури судноводіїв;
окреслено концептуальні підходи та принципи до її формування; розкрито
особливості діяльності судноводіїв, її сутність і зміст, визначено структурні компоненти організаційної культури; окреслено специфіку підготовки
судноводіїв у системі неперервної освіти; уточнено зміст основних термінологічних понять дослідження та подано авторське визначення організаційної культури судноводія. В роботі розглянуто навчально-методичний інструментарій формування
організаційної культури судноводіїв; розроблено поетапну методику формування організаційної культури судноводія, представлено технології формування цієї якості судноводія; визначено й обґрунтовано шляхи та умови ефективного формування організаційної культури судноводія. Доведено ефективність спроектованої методики формування організаційної культури судноводіїв, подано відомості про експериментальні бази і основні етапи педагогічного експерименту; узагальнено та
інтерпретовано його результати.