Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Формування готовності студентської молоді до міжособистісної взаємодії у полікультурному середовищі педагогічного університету

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Кірсанова, Світлана Станіславівна
dc.date.accessioned 2021-11-10T08:10:36Z
dc.date.available 2021-11-10T08:10:36Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Кірсанова, Світлана Станіславівна. Формування готовності студентської молоді до міжособистісної взаємодії у полікультурному середовищі педагогічного університету : автореферат дис. ... канд. пед. наук : 13.00.07 – теорія та методика виховання / Кірсанова Світлана Станіславівна ; [наук. керівник Молодиченко Наталія Алімджанівна] ; Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ, 2021. – 22 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35442
dc.description.abstract Дисертація описує шляхи розв’язання проблеми формування готовності студентської молоді до міжособистісної взаємодії в полікультурному середовищі педагогічного університету. В роботі на основі теоретичного аналізу філософської та педагогічної, психологічної і соціологічної наукової літератури розкрито основні принципи міжособистісної взаємодії; визначено психолого-педагогічну суть таких наукових понять, як: «взаємодія», «міжособистісна взаємодія», «студентська молодь», «готовність студентської молоді до міжособистісної взаємодії у полікультурному середовищі педагогічного університету». З’ясовано наявний рівень готовності студентської молоді до міжособистісної взаємодії в полікультурному середовищі; визначено компоненти, критерії, показники та рівні сформованості готовності студентів до взаємодії в полікультурному середовищі педагогічного університету. Теоретично обґрунтовано й експериментально перевірено доцільність і необхідність спроектованої організаційно-педагогічної моделі формування готовності студентської молоді до міжособистісної взаємодії в полікультурному середовищі педагогічного університету. ua
dc.description.abstract Диссертация содержит пути решения проблемы формирования готовности студенческой молодежи к межличностному взаимодействию в поликультурной среде педагогического университета. В работе на основе теоретического анализа философской и педагогической, психологической и социологической научной литературы раскрыто основные принципы межличностного взаимодействия; определено психолого-педагогическую сущность таких научных понять, как: «взаимодействие», «межличностное взаимодействие», «студенческая молодежь», «готовность студенческой молодежи к межличностному взаимодействию в поликультурной среде педагогического университета». Констатирован реальный уровень готовности студенческой молодежи к межличностному взаимодействию в поликультурной среде; определено компоненты, критерии, показатели и уровни сформированности готовности студентов к взаимодействию в поликультурной среде педагогического университета. Теоретически обосновано и экспериментально проверено целесообразность и необходимость спроектированной организационно-педагогической модели формирования готовности студенческой молодежи к межличностному взаимодействию в поликультурной среде педагогического университета. ua
dc.description.abstract In our dissertation the complex research of student's youth readiness formation for interpersonal communication in the multicultural environment of the pedagogical university is presented. The problems of student's youth readiness formation for interpersonal communication in the multicultural environment of the pedagogical university in modern scientific discourse are analyzed. The identified constructive ideas of the analyzed experience are recommended for implementation in higher education institution of pedagogical profile. In the course of research, the main tendencies in the development of the future specialists multicultural training, as well as the globalization of the cultural and educational process, openness to other cultures, the formation of multi-identical personality, the understanding of modern educational process multicultural perspectives. In the dissertation, the features of the student youth readiness formation for interpersonal communication in the multicultural environment of the pedagogical university are scientifically substantiated. The structural components, criteria, indicators are determined and the levels of student youth readiness for interpersonal communication in the multicultural environment of the pedagogical university are determined. The organizational and pedagogical model of the readiness formation for interpersonal communication among students in the multicultural environment of the pedagogical university has been substantiated. It consists of three interconnected blocks: target (goal, scientific approaches, principles), technological (stages, pedagogical technologies, forms, methods, pedagogical conditions) and diagnostic and corrective (components, criteria, levels, result), each of which characterizes a certain stage of our problem research process and is represented by a set of interacting elements. The main pedagogical conditions for the formation of interpersonal relations among students in the multicultural environment of a pedagogical university: organization of the pedagogical process, taking into account the experience and the value of students orientations, the educational process humanization directed to fostering a humane attitude towards a person in students, the organization of collective educational, socially useful activities. The conditions for the formation of interpersonal communication among student youth are components of the model of readiness for the indicated process. In our work we have identified structural components (rational, axiological, effective, reflexive), criteria and indicators: motivational-necessary (the development of motives for mastering knowledge and skills of multicultural interaction, the necessity in their continuous improvement); emotional and valuable (manifestation of a positive valuable attitude to other cultures and their carriers, the feeling of positive emotions from the communication with other socio-cultural communities representatives); cognitivefunctional (formation of knowledge on the essence of culture, different peoples cultural features, rules and norms of communication, as well as skills necessary for interpersonal interaction: intellectual, organizational, communicative, reflexive); personal (the formation of personal qualities necessary for the interpersonal communication implementation: empathy, tolerance, friendliness). The dissertation contains a complex diagnostic method for determining the level of student youth readiness for interpersonal interaction in a multicultural environment of the Pedagogical University. Appropriate diagnostic tools were selected for each defined criteria, with the help of which changes in the level of student youth readiness for interpersonal interaction in the multicultural environment of the pedagogical university were recorded. The analysis of the experimental study results confirms the effectiveness of a grounded model of readiness formation for interpersonal communication among students in the multicultural environment of a pedagogical university. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject полікультурність ua
dc.subject середовище ua
dc.subject міжособистісна взаємодія ua
dc.subject готовність до міжособистісної взаємодії ua
dc.subject полікультурне середовище ua
dc.subject педагогічний університет ua
dc.subject студентська молодь ua
dc.subject поликультурность ua
dc.subject среда ua
dc.subject межличностное взаимодействие ua
dc.subject готовность к межличностному взаимодействию ua
dc.subject поликультурная среда ua
dc.subject педагогический университет ua
dc.subject студенческая молодежь ua
dc.subject multiculturalism ua
dc.subject environment ua
dc.subject interpersonal interaction ua
dc.subject readiness for interpersonal interaction ua
dc.subject multicultural environment ua
dc.subject pedagogical university ua
dc.subject student youth ua
dc.title Формування готовності студентської молоді до міжособистісної взаємодії у полікультурному середовищі педагогічного університету ua
dc.title.alternative Формирование готовности студенческой молодежи к межличностному взаимодействию в поликультурной среде педагогического университета ua
dc.title.alternative The formation of student's youth readiness for interpersonal interaction in the multicultural environment of the pedagogical university ua
dc.type Other ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics