Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Теоретичні та практичні аспекти формування основ економічної культури старших дошкільників

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Кудрявцева, О. А.
dc.contributor.author Шнайдер, А. В.
dc.date.accessioned 2021-10-25T11:19:29Z
dc.date.available 2021-10-25T11:19:29Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Кудрявцева О. А. Теоретичні та практичні аспекти формування основ економічної культури старших дошкільників / О. А. Кудрявцева, А. В. Шнайдер // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Вип. 81. – С. 136-140. -DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.81.28 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/35287
dc.description.abstract У сучасних умовах набула актуальності проблема формування основ економічної культури у дітей дошкільного віку, на що зауважується у Базовому компоненті дошкільної освіти України (нова редакція), програмах розвитку дошкільників (“Я у світі”, “Впевнений старт”, “Дитина”, “Українське дошкілля”). Метою дослідження є теоретичне обґрунтування сутності формування основ економічної культури дітей старшого дошкільного віку та визначення рівнів сформованості основ економічної культури старших дошкільників на констатувальному етапі експериментального дослідження. Проаналізовано трактування вченими понять “економічне виховання” та “економічна культура”. Уточнено сутність поняття “економічна культура”, під якою стосовно цієї вікової категорії вважаємо кращим вживати термін “основи економічної культури”, під яким розуміємо результат раннього економічного виховання та економічної освіти дошкільників, що полягає у сформованості на доступному дітям рівні економічних знань, умінь та навичок. Розглянуто різні підходи дослідників щодо економічного виховання дітей дошкільного віку. Констатовано, що сьогодні ще недостатньо розкрита проблема формування основ економічної культури дітей старшого дошкільного віку. Описано перший етап експериментального дослідження – констатувальний експеримент, сутність якого полягала у вивченні стану сформованості основ економічної культури старших дошкільників. Визначено компоненти та показники сформованості основ економічної культури дітей старшого дошкільного віку: когнітивний із показниками (розуміння елементарних економічних понять; наявність уявлень про речі першої необхідності; сформованість уявлень про правила чесного заробляння грошей; обсяг елементарних знань про життєву необхідність грошей), діяльнісний із показниками (уміння здійснити мінімальну покупку; уміння поводитись у різних соціально-економічних ситуаціях; уміння виявляти ощадливість під час використання продуктів харчування, матеріалів, речей, іграшок), мотиваційний із показниками (прояв зацікавленості у вартості того, що хотів би придбати; бажання допомагати батькам у виконанні певної праці; прояв інтересу до процесу заробляння та витрачання грошей). Охарактеризовано рівні сформованості основ економічної культури старших дошкільників (високий, середній, низький). Запропонована діагностична методика для визначення ступеня прояву показників сформованості основ економічної культури старших дошкільників та розроблена система їх оцінювання. Наведені результати констатувального експерименту, які підтвердили необхідність подальшого продовження проведення педагогічного дослідження на формувальному та контрольному етапах. Перспективу дослідження вбачаємо у розробленні ефективної системи роботи з оптимізації формування основ економічної культури старших дошкільників засобами ігрових інноваційних технологій. ua
dc.description.abstract The problem of forming the foundations of economic culture in preschool children has become relevant in modern conditions, as noted in the Basic component of preschool education in Ukraine (new edition), preschool development programs "I am in the world", "Sure start", "Child", "Ukrainian preschool"). The purpose of the experiment is to theoretically substantiate the essence of the formation of the foundations of economic culture of older preschool children and to determine the levels of formation of the foundations of economic culture of older preschoolers at the ascertaining stage of experimental research. Scientists’ interpretation of the concepts of "economic education" and "economic culture" is analyzed. The essence of the concept of "economic culture" of preschool children is specified. Different approaches of researchers to the economic education of preschool children are considered. It is stated that today the problem of forming the foundations of economic culture of older preschool children is still insufficiently solved. The first stage of experimental research is described − a statement experiment, the essence of which was to study the state of formation of the foundations of economic culture of older preschoolers. The components and indicators of formation of bases of economic culture of children of senior preschool age are defined: cognitive with indicators (understanding of elementary economic concepts; presence of ideas about things of the first necessity; formation of ideas about rules of honest earning of money; volume of elementary knowledge about vital necessity of money), indicators (the ability to make a minimum purchase; the ability to behave in different socio-economic situations; the ability to show thrift in the use of food, materials, things, toys), motivational with indicators (interest in the value of what he would like to buy; desire to help parents in performing certain work, showing interest in the process of earning and spending money). The levels of formation of the bases of economic culture of senior preschoolers (high, medium, low) are characterized. The diagnostic technique for definition of degree of display of indicators of formation of bases of economic culture of senior preschoolers is offered and the system of their estimation is developed. The results of the ascertaining stage of the experiment are presented, which confirmed the need for further continuation of pedagogical research at the formative and control stages. We see the prospect of the study in the development of an effective system of work to optimize the formation of the foundations of economic culture of older preschoolers by means of innovative game technologies. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» ua
dc.subject економічне виховання ua
dc.subject старші дошкільники ua
dc.subject основи економічної культури ua
dc.subject компоненти ua
dc.subject показники ua
dc.subject рівні сформованості основ економічної культури ua
dc.subject economic education ua
dc.subject senior preschoolers ua
dc.subject foundations of economic culture ua
dc.subject components ua
dc.subject indicators ua
dc.subject levels of formation of the foundations of economic culture ua
dc.title Теоретичні та практичні аспекти формування основ економічної культури старших дошкільників ua
dc.title.alternative Theoretical and practical aspects of formation of the basis of economic culture of senior preschoolers ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу