Розглянуто питання, що розкривають особливості формування мотивації до занять спортом на етапі початкової підготовки. Встановлено причини, які спонукають дітей займатися обраним видом спорту і причини, що впливають на відсів учнів дитячо-юнацьких шкіл на цьому етапі. Зазначено, що молодший шкільний вік є оптимальним для формування мотивації. Формування стійкого інтересу до занять спортом залежить від внутрішніх та зовнішніх факторів. На етапі початкової спортивної підготовки необхідна інтенсивна виховна робота тренера-викладача, яка направлена на формування у вихованців сильної стійкої мотивації до занять спортом, розвитку вольових якостей. Важливою є внутрішня мотивація, яку необхідну формувати у спортсмена у цьому періоді, акцентуючи увагу на поставлені перед ним завданнями.
The article considers the issues that reveal the peculiarities of the formation of motivation for sports at the stage of initial training. Communicating with friends, a positive attitude towards the coach, a variety of leisure activities are the main motives for sports. At the same time, it is necessary for young athletes to form an internal motivation, which involves setting, performing and analyzing tasks in front of him, which will help eliminate unnecessary emotional stress and the desire to work on for selves to improve sports results. For the successful formation of sports motivation it is important to create pedagogical conditions that encourage the formation of a favorable attitude to sports, to sports success and the realization of their capabilities, coach and team. It is noted that the primary school age is optimal for the formation of motivation. The formation of a lasting interest in sports depends on internal and external factors. At the stage of initial sports training, intensive educational work of a coach-teacher is required. This work is aimed at forming in students a strong stable motivation to play sports, the development of willpower. Trainers-teachers need to plan the training process taking into account the development of strong-willed qualities such as purposefulness, persistence and perseverance, determination and courage, endurance and self-control, self-confidence, self-confidence, ability to mobilize the body's reserves in extreme training conditions, activities. The training of athletes at the stage of initial training requires further study and psychological and pedagogical support and accompaniment.