Світова пандемія, спричинена COVID-19, обумовила появу нових викликів для вищої освіти. Особливого значення у рамках підготовки конкурентоспроможного фахівця набула проблема розвитку soft skills у здобувачів спеціальної освіти в умовах дистанційного навчання, що і обумовило тематику нашого дослідження. Стаття присвячена актуальній темі, а саме розвитку комунікативних здібностей у здобувачів 1-2 курсів спеціальності 016 Спеціальна освіта засобами тренінгової діяльності в онлайн-форматі. У статті презентовано тематику тренінгових занять з розвитку комунікативних здібностей майбутніх фахівців спеціальної освіти, наведено приклади вправ, а також, подано результати апробації запропонованої тренінгової програми.
Глобальная пандемия, вызванная COVID-19, привела к новым вызовам для высшего образования. Особое значение в рамках подготовки будущего специалиста преобретает проблема развития мягких навыков у студентов специального образования в условиях дистанционного обучения, что и обусловило выбор темы исследования. Статья посвящена актуальной теме, а именно развитию коммуникативных способностей у студентов 1-2 курсов специальности 016 Специальное образование в онлайн-формате. В статье представлены темы тренингов по развитию коммуникативных способностей будущих специалистов специального образования, приведены примеры упражнений, а также результаты аппробиации предлагаемой учебной программы.
Тhe global pandemic caused by COVID-19 has led to new challenges for higher education. Of particular importance in the framework of training a competitive specialist was the problem of soft skills development among students of special education in the conditions of distance learning, which led to the topic of our study. The article is devoted to the topical topic, namely the development of communicative abilities in applicants of 1-2 courses of specialty 016 Special education by means of training activities in an online format. The article presents the topics of training sessions on the development of communicative abilities of future specialists of special education. Adapted examples of training skills for the development of communicative competence in distance learning are offered. The approximate topics of the trainings contained the following sections: development of perceptual skills and empathic skills; development of expressive personality skills; development of self-regulation of communication activities; development of technical skills of communication activity. The examples of adapted training exercises for the development of online communicative abilities of 1-2 year students of specialty 016 Special education are given. The results of approbation of the developed training program are presented. It is determined that the developed program significantly improved the level of development of communicative abilities of students of 1-2 courses of specialty 016 Special education.