У статті окреслено теоретико-методологічні основи компетентнісного підходу в освіті, що були розроблені провідними вітчизняними науковцями. Акцентовано увагу на системоутворювальній ролі компетентностей в організації навчального процесу для дітей з особливими потребами.
Результати науково-педагогічних спостережень і практика засвідчили, що важливим напрямом реформування шкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами в контексті реалізації основних положень Нової української школи є запровадження компетентнісного підходу у навчанні. У зв’язку з цим, у колі наукових інтересів в галузі спеціальної педагогіки, значної актуальності набуває питання формування ключових компетентностей в учнів з особливими освітніми потребами, їх наукове обґрунтування та практичне використання в освітньому процесі. Тому цілком очевидно, що актуальність означеної проблеми залишає її однією з нагальних в сучасній науці.
В статье обозначены теоретико-методологические основы компетентностного подхода в образовании, разработанные ведущими отечественными учеными. Акцентировано внимание на системообразующие роли компетенций в организации учебного процесса для детей с особыми потребностями. Результаты научно-педагогических наблюдений и практика показали, что важным направлением реформирования школьного образования детей с особыми образовательными потребностями в контексте реализации основных положений Новой украинской школы является введение компетентностного подхода в обучении. В связи с этим, в кругу научных интересов в области специальной педагогики, значительную актуальность приобретает вопрос формирования ключевых компетенций у учащихся с особыми образовательными потребностями, их научное обоснование и практическое использование в образовательном процессе. Поэтому вполне очевидно, что актуальность этой проблемы оставляет ее одной из насущных в современной науке.
The article outlines the theoretical and methodological foundations of the competence approach in education, which were developed by leading domestic scientists. Emphasis is placed on the system-forming role of competencies in the organization of the educational process for children with special needs. The improvement of the education system as one of the social institutions is determined by the changing needs of society, due to the nature and achievements of scientific, technological and social progress. In this context, the issue of transition from traditional forms of learning to implementation innovative approaches, modern technologies and updating of methods in the educational process, new paradigms of education are beginning to be formed, in particular on the basis of the Concept of the New Ukrainian School, which aims to form the main key competencies of students, including those with special educational needs. The results of scientific and pedagogical observations and practice have shown that an important area of reforming school education for children with special educational needs in the context of implementing the basic provisions of the New Ukrainian School is the introduction of a competency-based approach to learning. In this regard, in the field of scientific interests in the field of special pedagogy, the issue of formation of key competencies in students with special educational needs, their scientific substantiation and practical use in the educational process is becoming increasingly important. Therefore, it is obvious that the urgency of this problem leaves it one of the most urgent in modern science.