У статті окреслено проблему формування уміння виконувати складні синтаксичні трансформації речень на письмі у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення на уроках української мови та корекційних заняттях в загальноосвітній спеціальній школі для дітей із тяжкими порушеннями мовлення. Підкреслено важливість своєчасного засвоєння молодшими школярами з тяжкими порушеннями мовлення граматичної будови мови, як важливої умови повноцінного мовленнєвого розвитку. Вказано, що головним показником рівня розвитку мовлення дітей є вміння будувати речення різної синтаксичної структури. З огляду на це, діти з тяжкими порушеннями мовлення повинні вміти використовувати різні граматичні одиниці – словосполучення та речення рідної мови. Представлено аналіз програмно-методичної та науково-теоретичної літератури. З’ясовано, що означена проблема є малорозробленою та актуальною. Розкрито мету, завдання, етапи та зміст спеціальної методики формування вміння виконувати синтаксичні трансформації речень у молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення. Визначено основну форму організації, методи та прийоми навчання. Подана методика представлена системою навчальних і тренувальних вправ, завдань, ігор, відповідно до зазначених етапів навчання. Запропонована методика дозволить ефективно впливати на розвиток синтаксичної сторони мовлення дітей молодшого шкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення в цілому.
В статье раскрыта проблема формирования умения выполнять сложные синтаксические трансформации предложений на письме у младших школьников с тяжелыми нарушениями речи на уроках украинского языка и коррекционных занятиях в общеобразовательной специальной школе для детей с тяжелыми нарушениями речи. Подчеркнута важность своевременного усвоения младшими школьниками с тяжелыми нарушениями речи грамматического строя речи, как важного условия полноценного речевого развития. Указано, что главным показателем уровня развития речи детей является умение строить предложения различной синтаксической структуры. Учитывая это, дети с тяжелыми нарушениями речи должны уметь использовать различные грамматические единицы - словосочетания и предложения родного языка. Представлен анализ программно-методической и научно-теоретической литературы. Выяснено, что данная проблема является мало разработанной и актуальной. Раскрыты цель, задачи, этапы и содержание специальной методики формирования умения выполнять синтаксические трансформации предложений на письме у младших школьников с тяжелыми нарушениями речи. Определена основная форма организации, методы и приемы обучения. Представленная методика включает систему тренировочных упражнений, заданий, игр, согласно указанных этапов обучения. Использование данной методики позволит эффективно влиять на развитие синтаксической стороны речи детей младшего школьного возраста с тяжелыми нарушениями речи в целом.
The article describes the problem of forming the ability to perform complex syntactic transformations of sentences in writing in children of primary school age with severe speech disorders at Ukrainian language lessons and in correctional classes in a general education special school for children with severe speech disorders. The importance of timely assimilation of the grammatical structure of speech by children of primary school age with severe speech disorders as an important condition for full-fledged speech development is emphasized. It is indicated that the main indicator of the level of speech development of children is the ability to build sentences of various syntactic structures. Given this, children with severe speech disorders should be able to use different grammatical units – phrases and sentences of their native language. The analysis of the program-methodical and scientific-theoretical literature is presented. It is noted that an elementary school teacher should work systematically and purposefully on the formation of syntactic skills in each literacy, grammar, and reading lesson, regardless of the topic being studied. The importance of systematic work on a sentence is explained by the fact that against the background of the sentence (on a syntactic basis), students learn the lexical meaning of the word, word formation, phonetics, orthoepy and spelling, morphological forms of words and their syntactic role, punctuation. It was found out that the indicated problem is poorly developed and relevant. The article shows the purpose, tasks, stages and content of a special methodology for forming the ability to perform complex syntactic transformations of sentences in children of primary school age with severe speech disorders. The main forms of organization, methods and techniques of training are defined. The methodology is presented by a system of training exercises, tasks, games, according to the specified stages of training. The proposed method will effectively influence the development of the syntactic side of speech of children of primary school age with severe speech disorders in general.