У статті розглядаються сучасні тенденції освіти спеціальних психологів у контексті професійної інтернаціоналізації. Уточнено визначення понять «інтернаціоналізація вищої освіти», «міжнародна мобільність» та «мобільність іноземних студентів». У статті висвітлено необхідність міжнародної мобільності як частини інтернаціоналізації вищої освіти. У статті відзначаються останні тенденції інтернаціоналізації, які спостерігаються у всьому світі; перелічує позитивні сторони інтернаціоналізації вищої освіти та елементи культури університету, які необхідно розвивати з точки зору інтернаціоналізації. Відроджено статус та тенденції професійної підготовки психологів у галузі спеціальної освіти. Здійснено огляд стандартних документів, які регламентують зазначене навчання. Надано перелік компетенцій, якими повинні володіти фахівці-психологи до кінця навчання. Викладено перспективи подальших досліджень у контексті вдосконалення професійної підготовки у галузі спеціальної освіти. Доведено необхідність застосування індивідуально-орієнтованої та практично-орієнтованої освітньої парадигми в освіті.
The article deals with modern trends of special psychologists’ education in the context of professional internationalization. The definitions of “internationalization of higher education”, “international mobility” and “mobility of foreign students” are clarified. Also article deals with theoretical and methodological foundations of the system of special psychologists’ education. Teaching experience in domestic and foreign institutions of higher education is reviewed. The article shows the necessity of international mobility as part of the internationalization of higher education. The article marks recent internationalization trends, which are observed worldwide; lists the positive aspects of internationalization of higher education and elements of the culture of the University, which must be developed in terms of internationalization. The status and trends of professional training of psychologists in the field of special education are revied. The review of the standard documents that regulate such training is made. The list of competencies that must specialists-psychologists own by the end of training is provided. The prospects for further research in the context of improving professional training in the field of special education are outlined. Particular attention is paid to finding and developing of the optimal set of methods of its providing, developing programs and definition of developed program’s efficiency. The practical results of scientists’ work in defining spheres are analyzed. Quantitative and qualitative analysis of the experiment results and the statistical material which has been obtained on their basis made it possible to conclude that the introduction of the system of professional training of psychologists in the field of special education in the pedagogical process of higher education institutions has provided positive results. The necessity of the applying of the individual-oriented and practical-oriented educational paradigm in education is proved.
В статье рассматриваются современные тенденции образования специальных психологов в контексте профессиональной интернационализации. Уточнено определение понятий «интернационализация высшего образования», «международная мобильность» и «мобильность иностранных студентов». В статье освещены необходимость международной мобильности, как части интернационализации высшего образования. В статье отмечены последние тенденции интернационализации, которые наблюдаются во всем мире; указаны положительные стороны интернационализации высшего образования и элементы культуры университета, которые необходимо развивать, с точки зрения интернационализации. Возрожден статус и тенденции профессиональной подготовки психологов в области специального образования. Осуществлен обзор стандартных документов, регламентирующих указанное обучения. Изложены перспективы дальнейших исследований в контексте совершенствования профессиональной подготовки в области специального образования. Доказана необходимость применения индивидуально-ориентированной и практически ориентированной образовательной парадигмы в образовании.