У статті представлено результати досвіду у формуванні інклюзивної компетентності студентів-волонтерів в ході психолого-педагогічного супроводу дітей з психофізичними особливостями. Проаналізовано сучасні наукові доробки з проблематики долучення до волонтерської роботи у сфері інклюзивної освіти корекційних педагогів. Розглянуто поняття і складові інклюзивної компетентності, особливості її формування у студентів педагогічних спеціальностей. Висвітлено результати дослідження розвитку інклюзивної компетентності у майбутніх корекційних педагогів, долучених до волонтерської роботи: показники, зміст роботи з розвитку і вдосконалення на різних етапах волонтерської підготовки, труднощі, з якими довелося зіткнутися.
Цель исследования: предоставление практического опыта формирования инклюзивной компетентности студентов-волонтеров «Волонтерского ресурсного центра инклюзии и психолого-педагогической поддержки детей с психофизическими особенностями», функционирующего на базе факультета специального образования ДВНЗ «Донбасский государственный педагогический университет». Процедура исследования. Проанализированы современные научные труды по проблемам приобщения к волонтерской работы в сфере инклюзивного образования коррекционных педагогов. Представлены результаты исследования развития инклюзивного компетентности у будущих коррекционных педагогов, приобщенных к волонтерской работы: показатели, содержание работы по развитию и совершенствованию на разных этапах волонтерской подготовки, трудности, с которыми пришлось столкнуться. Авторами статьи определено, что волонтерская работа значительно способствует развитию инклюзивной компетентности будущих коррекционных педагогов.
The purpose of the study. This article is devoted to the coverage of practical experience in the formation of inclusive competence in students-volunteers of the “Volunteer Resource Center for Inclusion and Psychological-Pedagogical Support of Children with Psychophysical Disabilities”, which operates on the basis of the Faculty of Special Education of the SHEI “Donbas State Pedagogical University”. The techniques of the study. Modern scientific achievements on the issue of the involvement of correctional educators in volunteer work in the field of inclusive education are analyzed. The concept and components of inclusive competence, peculiarities of its formation in students of pedagogical specialties are considered. The results of the study of the development of inclusive competence in future correctional educators involved in volunteer work are highlighted: the indicators, the content of work on development and improvement at different stages of the volunteer training, the difficulties the authors have had to face. The results of the study. After six months of activity of the “Volunteer Resource Center for Inclusion and Psychological-Pedagogical Support for Children with Psychophysical Disabilities”, a re-survey was conducted, which was joined by those students who did not pass the low level of inclusive competence and those who refused volunteer work. It was noted that no student involved in volunteer work showed a high level of inclusive competence. At the same time, it can be argued that volunteer work has a significant impact on the development of inclusive competence of future correctional educators. The conclusions. It should be noted that the involvement of students in volunteer work in the field of psychological-pedagogical assistance to children with psychophysical disabilities, the optimal combination of active teaching methods, and applied application of acquired competences not only have a strong impact on the development of inclusive competence of future correctional educators but also significantly increase other professional competences – psychological, professional, individual, personal. In the authors’ opinion, this scientific problem can be covered in the scientific-research work of further activities of the “Volunteer Resource Center for Inclusion and Psychological-Pedagogical Support for Children with Psychophysical Disabilities”.