У даній статті розглядається проблема встановлення міжособистісних стосунків у підлітків з порушеннями слуху під соціокультурним впливом малої групи. Оскільки саме в підлітковому віці виникає найбільша потреба у самовираженні, визначенні соціальних ролей, формується вміння висловлювати свої думки та відстоювати власний світогляд. Авторами розкриваються особливості проявів міжособистісних стосунків в шкільній групі п’ятикласників, надаються результати соціометричного обстеження учнів. В статті акцентується увага на протиріччях підліткового віку, на визначній ролі вчителя та батьків у формуванні міжособистісних стосунків учнів класу та згуртованості шкільної групи.
В данной статье рассматривается проблема установления межличностных отношений у подростков с нарушениями слуха под социокультурным влиянием малой группы. Поскольку именно в подростковом возрасте возникает наибольшая потребность в самовыражении, определении социальных ролей, формируется умение выражать свои мысли и отстаивать собственное мнение.
Авторами раскрываются особенности проявлений межличностных отношений в школьной группе пятиклассников, предоставляются результаты социометрического обследования учеников.
В статье акцентируется внимание на противоречиях подросткового возраста, выдающуюся роль учителя и родителей в формировании межличностных отношений учащихся класса и сплоченности школьной группы.
This article examines the problem of establishing interpersonal relationships in adolescents with hearing impairments under the socio-cultural influence of a small group. Since it is in adolescence that the greatest need for self-expression, determination of social roles arises, the ability to express one's thoughts and defend one's own opinion is formed.
The purpose of the article highlight aspects of interpersonal communication of fifth graders and sociocultural conditions of influence on interpersonal relationships in the group of hearing chidrens and group of children with hearing impairments as factors in the formation of social experience and the formation of social activity in the life of the individual.
The authors reveal the features of the manifestations of interpersonal relations in the school group of fifth-graders, provide the results of sociometric examination of students.
According to the results of the experimental study, it was found that interpersonal relationships in the school group of hearing childrens and in the school group of students with hearing impairments have typical characteristics regardless of social status or type of impairment. All this is reflected in the fact that for younger adolescents the main in the formation of relationships are external and material features. Priority was given to childrens not by academic achievements, participation in classroom activities, attending clubs or sections, but by appearance and material goods available to students of the class: modern gadgets, clothes, travel, etc.
The article focuses on the contradictions of adolescence, the outstanding role of teachers and parents in the formation of interpersonal relationships among students of class and the cohesion of the school group.