У статті розглянуто питання використання педагогічних підходів в корекції рухових порушень дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Теоретичне вивчення спеціальної психолого-педагогічної літератури дозволило зробити висновок, що питання використання педагогічних підходів в корекційній роботі рухових порушень дітей з порушеннями інтелектуального розвитку є недостатньо висвітленим.
Розглянуто основні відхилення в розвитку рухових якостей дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Охарактеризовано важливість фізичної культури у роботі по усуненню рухових порушень означеної категорії дітей. Подано основні педагогічні напрямки роботи в корекції рухових порушень дітей з порушенням інтелектуального розвитку.
У висновках зазначено, що правильно побудована корекційна робота з використанням педагогічних підходів, зокрема адаптивної фізичної культури, є одним з перспективних шляхів розвитку фізичних якостей і здібностей дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, що надалі полегшить їх життєдіяльність і дасть можливість адаптуватися в сучасному суспільстві.
В статье рассмотрены вопросы использования педагогических подходов в коррекции двигательных нарушений детей с нарушениями интеллектуального развития. Теоретическое изучение специальной психолого-педагогической литературы позволило сделать вывод, что вопросы использования педагогических подходов в коррекционной работе двигательных нарушений детей с нарушениями интеллектуального развития недостаточно освещенным.
Рассмотрены основные отклонения в развитии двигательных качеств детей с нарушениями интеллектуального развития. Охарактеризованы важность физической культуры в работе по устранению двигательных нарушений указанной категории детей. Представлены основные педагогические направления работы в коррекции двигательных нарушений детей с нарушением интеллектуального развития.
В выводах отмечается, что правильно построенная коррекционная работа с использованием педагогических подходов, в частности адаптивной физической культуры, является одним из перспективных путей развития физических качеств и способностей детей с нарушениями интеллектуального развития, в дальнейшем облегчит их жизнедеятельность и даст возможность адаптироваться в современном обществе.
The article considers the use of pedagogical approaches in the correction of motor disorders of children with intellectual disabilities. Theoretical study of special psychological and pedagogical literature allowed us to conclude that the use of pedagogical approaches in the correction of motor disorders of children with intellectual disabilities is insufficiently covered.
The main deviations in the development of motor skills of children with intellectual disabilities, in particular the development of coordination skills, fine motor skills. The importance of physical culture in the work to eliminate motor disorders of this category of children is described. The main pedagogical directions of work in the correction of motor disorders of children with intellectual disabilities are presented. The main tasks of correctional and pedagogical work are indicated: normalization of muscle tone and motility of the articulatory apparatus, development of sensory systems, development of speech breathing and voice, development of fine motor skills, formation of subject and game activity, development of attention, memory, thinking. The main tasks of sensory education of children with intellectual disabilities and the necessary exercises for the formation of the functionality of the hands and fingers are listed.
The conclusions indicate that properly constructed correctional work using pedagogical approaches, including adaptive physical culture, is one of the promising ways to develop physical qualities and abilities of children with intellectual disabilities, which will further facilitate their lives and allow them to adapt in modern society.