Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Особливості розвитку мовлення у дітей з розладами аутистичного спектру

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Бєлова, О. Б.
dc.date.accessioned 2021-09-13T09:56:11Z
dc.date.available 2021-09-13T09:56:11Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Бєлова, О. Б. Особливості розвитку мовлення у дітей з розладами аутистичного спектру / О. Б. Бєлова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2021. – Випуск 40. – C. 18-23. – DOI 10.31392/NPU-nc.series19.2020.40.03. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34923
dc.description.abstract У статті теоретично обґрунтовано показники мовленнєвого розвитку у дітей з розладами аутистичного спектру. На основі теоретичних наукових досліджень (як класичної так і сучасної літератури) вивчено причини виникнення аутизму; описано види за Міжнародною класифікацію хвороб; розглянуто психічний та мовленнєвий розвиток; визначено, що в залежності від специфіки порушень та степені уражень кори головного мозку мовленнєвий розвиток у даної категорії дітей має своєрідну варіативність; було окреслено групи дітей з аутизмом за розвитком у них мовленнєвої активності; визначено, що затримка в мовленнєвому розвитку, недостатньо сформований словниковий запас, беззмістовне, обмежене мовлення з наявним аграматизмом та ехолалією, при відсутності мотивації до спілкування вимагає особливого навчально-корекційного підходу. ua
dc.description.abstract В статье теоретически обоснованы показатели речевого развития у детей с расстройствами аутистического спектра. На основе теоретических научных исследований (как классической так и современной литературы) изучены причины возникновения аутизма; описано виды по Международной классификации болезней; рассмотрено психическое и речевое развитие; определено, что в зависимости от специфики нарушений и степени поражения коры головного мозга речевое развитие у данной категории детей имеет своеобразную вариативность; были обозначены группы детей с аутизмом по развитию у них речевой активности; определено, что задержка в речевом развитии, недостаточно сформированный словарный запас, бессодержательная, ограниченная речь, не сформована грамматика, наличие ехолалии, отсутствие мотивации к общению требует особого учебно-коррекционного подхода. ua
dc.description.abstract In scientific work, the theoretical analysis on the problem of studying the indicators of speech development in children with autism spectrum disorders. The purpose of the study is a theoretical study of features of speech development in children with autistic spectrum disorders. Objectives of the study: to highlight the theoretical analysis of the scientific literature, both classical and modern research, on the problem of study; consider the causes of autism, the causes of speech disorders, and features of speech development for children autistic disorders; described species according to the International Classification of Diseases. As a result of scientific and theoretical research it was determined that depending on the specifics of disorders and the degree of lesions of the cerebral cortex, speech development in children with autism spectrum disorders have its own characteristics; the variability of speech development is determined; revealed a different levels of development of speech depending on the type of autism. The study described different groups of children with autism spectrum in the determine development of their active speech. Children in the first group have speech disorders due to mental retardation. Speech disorders in children of the second group are characterized by a delay in the organization of consciousness. In children of the third group, speech disorders of catatonic symptoms were observed. Speech disorders due to mental regression are observed in the fourth group. Speech disorders in the fifth group of children are associated with the pathology of the associative process. Delay in speech development, depleted vocabulary, unclear, meaningless, limited speech, the presence of echolalia, agrammatism, lack of motivation to communicate, communicative deprivation, requires a special training and correction approach. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject діти з розладами аутистичного спектру ua
dc.subject мовлення ua
dc.subject порушення мовлення ua
dc.subject дети с расстройствами аутистического спектра ua
dc.subject речи ua
dc.subject нарушения речи ua
dc.subject children with autism spectrum disorders ua
dc.subject speech ua
dc.subject speech disorders ua
dc.title Особливості розвитку мовлення у дітей з розладами аутистичного спектру ua
dc.title.alternative Особенности развития речи у детей с расстройства аутистического спектра ua
dc.title.alternative Features of speech development in children with autistic spectrum disorders ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics