Проблема організації самостійної роботи студента знаходиться сьогодні в центрі уваги кожного вищого навчального закладу. Наша країна, як і весь світ, з початку 2020-го року переживає пандемію COVID-19. Виші тимчасово перейшли на дистанційну форму навчання, і як наслідок студенти стикнулися з проблемою організації безперервної самостійної роботи.
Під час самостійної навчальної діяльності, важливо, щоб студент з інвалідністю мав можливість якісно самостійно опрацьовувати навчальний матеріал. Важливим є створення методичних рекомендацій щодо організації самостійної форми роботи, з метою комплексного супроводу таких студентів, задля забезпечення отримання якісної професійної освіти.
Проблема организации самостоятельной работы студента находится сегодня в центре внимания каждого высшего учебного заведения. Наша страна, как и весь мир, с начала 2020-го года переживает пандемию COVID - 19. Высшие учебные заведения временно перешли на дистанционную форму обучения, и как следствие студенты столкнулись с проблемой организации непрерывной самостоятельной работы.
Во время самостоятельной учебной деятельности, важно, чтобы студент с инвалидностью имел возможность качественно самостоятельно обрабатывать учебный материал. Важным является создание методических рекомендаций относительно организации самостоятельной формы работы, с целью комплексного сопровождения таких студентов, ради обеспечения получения качественного профессионального образования.
The article is devoted to the organization of independent work of a student with special educational needs, which is assigned a significant role in improving the general system of education, including professionalization of education, computerization, improvement of logistics.
A problem of organization of independent work of student is today in the spotlight of every higher educational establishment. Our country, as well as whole world, from the beginning of 2020th experiences the pandemic of COVID - 19. The numeral amount of diseases compelled a government to apply critical measures with the purpose of prevention of increase of cases of illness. Higher educational establishments in the urgent order passed to the controlled from distance form of educating, and as a result students ran into the problem of organization of continuous independent work. All forms of classes, lectures, practical and laboratory are conducted by means of Internet platforms (Moodle, Google meet, e-mail, etc.).
In the process of organization of independent educational activity of student with disability, important, that a student had the opportunity qualitatively independently to get and process educational material. This requires the modernization of many factors, in particular: the improvement of methodological support, in order to provide competencies for the effective allocation of their own time to plan independent work and focus on its implementation; improvement of material and technical conditions that should meet all educational needs and requests of a student with a disability; environmental factor, because due to illness the student does not always have the opportunity to attend the university.
Therefore important is creation of methodical recommendations in relation to organization of independent form of work of student with disability in higher educational establishments, with the purpose of complex accompaniment of such students, for the sake of providing of receipt of quality trade education.