У статті висвітлено проблему використання потенціалу дисципліни “Основи природознавства з методикою” в процесі розвитку естетичної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Означено аспекти досліджень проблеми формування і розвитку професійної компетентності майбутніх фахівців, зокрема, дошкільної галузі. Представлено авторське визначення поняття “естетична компетентність майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти”, виокремлено її компоненти. Схарактеризовано природу як засіб естетичного виховання особистості і розвитку естетичної компетентності майбутніх вихователів. Розкрито розвиток естетичної компетентності майбутніх бакалаврів дошкільної освіти в процесі вивчення таких тем дисципліни “Основи природознавства з методикою”: “Завдання всебічного розвитку дошкільників у процесі ознайомлення з природою”, “Куток природи в закладі дошкільної освіти”, “Ділянка закладу дошкільної освіти”, “Методи ознайомлення дітей з природою”, “Форми ознайомлення дітей з природою”, “Засоби фіксації знань дітей про природу”. Акцентовано на можливостях кожної теми дисципліни в реалізації завдань естетичного виховання дошкільників і розвитку естетичної компетентності майбутніх вихователів. Наведено приклади завдань самостійної роботи студентів, які впливають на розвиток їхніх психолого-педагогічних, методичних знань та суголосних їм умінь як складників когнітивного і діяльнісного компонентів естетичної компетентності. Визначено напрями подальших наукових досліджень.
The issue of using the potential of the course “Natural sciences basics and its methods” in the process of developing the aesthetic competence of future preschool education institutions teachers is highlighted in the article. The aspects of research issue of forming and developing the future specialists’ professional competence, in particular of preschool teachers’ ones are defined. The author’s definition of the concept of “aesthetic competence of future preschool education institutions teachers” is presented; its components are defined. Nature is characterized as a means of a personality’s aesthetic education and developing future preschool teachers’ aesthetic competence. The developing future preschool education bachelors’ aesthetic competence in the process of studying the topics of the courses “Natural sciences basics and its methods”: “The tasks of pre-schoolers’ comprehensive development in the process of acquaintance with nature”, “Nature corner in a preschool education institution”, “A land plot of a preschool education institution”, “Acquaintance methods of children with the nature”, “Acquaintance forms of children with the nature”, “The means of testing children’s knowledge about the nature”. Attention is paid to the possibilities of each topic of the course during the implementation of the pre-schoolers’ aesthetic education tasks and the development of future preschool teachers’ aesthetic competence. The examples of the tasks of students’ independent work which influence developing their psychological and pedagogical, methodical knowledge and skills as components of cognitive and activity components of aesthetic competence are given. The directions of further scientific research are defined.