У статті проаналізовано процес реалізації моделей профільного навчання в старших класах середніх загальноосвітніх шкіл України з 2011 по 2017 роки. Розкрито сутнісні характеристики понять “модель”, “моделювання”. Виокремлено структурні елементи моделі профільного навчання старшокласників. Представлено інформацію щодо видів моделей профільного навчання учнів старшої школи (внутрішньошкільної профілізації, мережної організації, базова (опорна) школа з мережею філіалів, модель “Пересувна лабораторія”, “Соціокультурний комплекс”, “Асоціація освітніх установ”, “Профільна сільська школа (агроліцей)”) та особливостей їх функціонування в системі загальної середньої освіти. Визначено особливості протікання процесу профілізації змісту навчання у старшій загальноосвітній школі відповідно до окреслених моделей. Наведено перелік нормативних документів (“Концепція Нової української школи” (2016 р.); “Концепція профільного навчання у старшій школі” (2013 р.); Закон України “Про освіту” (2017 р.), в яких акцентовано на перспективності ідей та принципів мережевої взаємодії в організації профільного навчання завдяки партнерства, що своєю чергою дає змогу якомога повніше використати наявну інфраструктуру освітнього округу для організації освітнього процесу. Окреслено форми організації профільного навчання в старшій школі, які включають внутрішню, рівневу диференціацію, різні форми зовнішньої елективної диференціації: курси за вибором, факультативні заняття, профільні класи в загальноосвітніх закладах, які реалізують кілька (один-три) профілів навчання, групи профільного навчання в багатопрофільних загальноосвітніх закладах, профільне навчання за індивідуальними програмами в малокомплектних загальноосвітніх закладах тощо.
The article analyzes the process of realization of profile education in the high classes of secondary schools of Ukraine from 2011 to 2017. The essential characteristics of the concepts “model”, “modeling” are revealed. The structural elements of the model of profile education of high school students are singled out. Information about the types of models of profile education of high school students (interschool profiling) is presented network organization, basic school with a network of branches, model “Mobile laboratory”, “Sociocultural complex”, “Association of educational institutions”, “Profile rural school (Agrolyceum)” and features of their use in general secondary education. The peculiarities of the process of profiling the content of education in the high secondary school in accordance with the outlined models are determined. There is a list of normative documents (“Concept of the New Ukrainian School” (2016); “Concept of specialized education in high school” (2013); Law of Ukraine “On Education” (2017) which focuses on the prospects of ideas and principles of networking in the organization of profile education through partnership, which in turn allows the fullest possible use of existing infrastructure of the educational district for the organization of the educational process. Outlined forms of organization of profile education in high school, which include: internal, level differentiation; elective courses, optional classes, profile classes in secondary schools that implement several (one or three) specific training profiles, groups of profile training in multidisciplinary secondary schools, profile training in individual programs in small secondary schools, etc.