Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Компетентнісний підхід у вищій професійній освіті України

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Стинська, В. В.
dc.contributor.author Ящишин, З. М.
dc.contributor.author Кліщ, І. П.
dc.date.accessioned 2021-08-25T09:08:52Z
dc.date.available 2021-08-25T09:08:52Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Стинська В. В. Компетентнісний підхід у вищій професійній освіті України / В. В. Стинська, З. М. Ящишин, І. П. Кліщ // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / Міністерство освіти і науки України, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2021. – Вип. 79 (т. 2). – С. 139-142. - DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2021.79.2.30 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34645
dc.description.abstract Розглянуто проблему реалізації компетентнісного підходу у вищій професійній освіті. Встановлено, що саме компетентнісний рівень дає можливість фахівцю виконувати посадові обов’язки високопрофесійно, творчо, інноваційно, тому компетентнісний підхід є безперечною перевагою перед іншими традиційними та інноваційними підходами. Визначено, що фахові компетентності – це сукупність різних видів компетентностей (педагогічна (предметна, дидактична, методична), психологічна, аутопсихологічна, комунікативна, управлінська, проєктивна, рефлексивна, соціальна, конфліктологічна, фасилітаційна, дослідницька, іншомовна, інформаційна тощо), які покликані забезпечити здатність викладача ЗВО до вирішення поставлених завдань у професійній сфері. Виокремлено універсальні проблеми реалізації компетентнісного підходу у ЗВО, такі як відсутність практичної професійної підготовки у більшості науково-педагогічних працівників; нестача на кафедрах необхідного матеріальнотехнічного забезпечення для формування й закріплення необхідних компетенцій; низький рівень вирішення складних професійно-педагогічних проблем, які вимагають інтеграції знань, практичних умінь і навичок на міждисциплінарному рівні; недостатня кількість баз практик; відсутність прямого замовлення у ЗВО від роботодавців на підготовку фахівців; недостатній рівень співпраці ЗВО і роботодавців у питаннях моніторингу потреб у молодих фахівцях; низький рівень фінансування. Зроблено висновок, що компетентнісний підхід у вищій професійній освіті переміщує акценти з процесу накопичення нормативно визначених знань, умінь і навичок в аспект формування й розвитку у студентів здатності практично діяти й творчо застосовувати набуті знання і досвід у різних ситуаціях. ua
dc.description.abstract The realization problem of competency-based approach in vocational training is considered here. Was detected that competency-based level allows specialist to perform position responsibilities with high professionalism, creatively and innovatively. Thus, competency-based approach prevails over others approaches. It is determined that professional competencies are a set of different types of competencies, which are designed to ensure the ability of the teacher of HEI to solve tasks in the professional sphere. For example, here are described few types of competencies: pedagogical (subject, didactic, methodical), psychological, auto psychological, communicative, managerial, projective, reflective, social, conflictological, facilitational, research, foreign language, informational, etc. The universal problems of realization of the competency-based approach in the HEI are allocated: lack of practical professional preparation among the majority of scientific and pedagogical workers; lack of necessary logistics for the formation and consolidation of the necessary competencies at the departments; low level of solving complex professional and pedagogical problems that require the integration of knowledge, practical skills and abilities at the interdisciplinary level; insufficient number of practice bases; lack of direct orders in the HEI from employers for training; insufficient level of cooperation between the HEI and employers in monitoring the needs of young professionals; low level of funding. A conclusion about attention paying of competency-based approach from process of vocational knowledge, skills and abilities accumulation, to student’s capability of using their skills in practice, using accumulated knowledge with creative approach and unique experience was made. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Видавничий дім «Гельветика» ua
dc.subject компетентність ua
dc.subject компетенція ua
dc.subject компетентнісний підхід ua
dc.subject вища професійна освіта ua
dc.subject Україна ua
dc.subject competence ua
dc.subject competency ua
dc.subject competency-based approach ua
dc.subject vocational training ua
dc.subject Ukraine ua
dc.title Компетентнісний підхід у вищій професійній освіті України ua
dc.title.alternative Competency-based approach in Ukrainian vocational training ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics