У статті висвітлено сутність понять “здоров’я”, “фізичне виховання”, “професійно-прикладна фізична підготовка”, “фізкультурно-спортивна діяльність”. Виділено основні компоненти здоров’я: фізичний, психічний та соціальний. Визначено комплекс факторів, які впливають на здоров’я людини: спосіб життя, генетика, зовнішнє середовище, природно-кліматичні умови, охорона здоров’я. Наведено статистичні дані щодо захворюваності дітей (функціональні відхилення в діяльності різних систем організму – 50 %, функціональні відхилення серцево-судинної системи – 26,6 %, нервово-психічні розлади – 33 %, захворювання органів травлення – 7 %, захворювання ендокринної системи – 10,2 %) та студентської молоді (у 40 % є ознаки різних хронічних захворювань, в основному нервово-психічних, серцево-судинних, органів дихання, у 25 % спостерігається зниження гостроти зору; серед захворювань, що призводять до тимчасової втрати працездатності, на першому місці знаходяться ГРЗ і грип; від I до IV курсу число студентів із захворюваннями нервової системи зростає в 4–6 разів). Виокремлено, що основними причинами такої ситуації є недостатня рухова активність протягом усього терміну навчання в закладах освіти. Це у свою чергу зумовлено недосконалістю чинних державних програм з фізичної культури та низьким рівнем культури здорового способу життя всіх суб’єктів освіти. Зазначено мету та завдання фізичного виховання у ЗВО. Відмічено, що однією з важливих соціальних функцій фізичного виховання в процесі навчання студентів є функція, пов’язана із забезпеченням їхньої навчально-трудової активності і високої професійної працездатності після закінчення ЗВО. Виокремлено функції фізичного виховання та спорту. Зроблено акцент на тому, що фізична культура і спорт виховують у студентів природну потребу в організації здорового способу життя – одного з параметрів цілісного гармонійного буття людини. Сформовано завдання кафедри фізичної культури в аспекті розвитку масового студентського спорту. Розглянуто правила, яким повинні слідувати заняття студентів фізкультурно-оздоровчою та спортивною діяльністю. Визначено, що одним із пріоритетних напрямів у розвитку вищої освіти в галузі фізичної культури в контексті вдосконалення є гуманізація її змісту. Розроблено заходи щодо формування дієвої системи фізичного виховання, спорту та здоров’я студентської молоді.
The article highlights the essence of the concepts of "health", "physical education", "professional and applied physical training", "physical culture and sports activities". The main components of health are identified: physical, mental and social. A set of factors that affect human health: lifestyle, genetics, environment, climatic conditions, health. Statistics on the incidence of children (functional disorders of various body systems – 50 %, functional disorders of the cardiovascular system – 26.6 %, neuropsychiatric disorders – 33 %, diseases of the digestive system – 7 %, diseases of the endocrine system – 10,2 %) and student youth (40 % have signs of various chronic diseases, mainly neuropsychiatric, cardiovascular, respiratory, 25 % have decreased visual acuity; among the diseases that lead to temporary disability, in the first place are ARI and influenza, from I to IV course the number of students with diseases of the nervous system increases by 4–6 times). It is pointed out that the main reasons for this situation are insufficient physical activity throughout the period of study in educational institutions. This, in turn, is due to the imperfection of the current state programs on physical culture and the low level of culture of a healthy lifestyle of all subjects of education. The purpose and tasks of physical education in the university are indicated. It is noted that one of the important social functions of physical education in the process of students’ education is the function associated with ensuring their educational and labor activity and high professional efficiency after graduation. The functions of physical education and sports are singled out. Emphasis is placed on the fact that physical culture and sports nurture in students a natural need to organize a healthy lifestyle – one of the parameters of a holistic harmonious human existence. The task of the department of physical culture in the aspect of development of mass student sports is formed. The rules which should be followed by occupations of physical culture and improving and sports activity are considered. It is determined that one of the priority directions in the development of higher education in the field of physical culture in the context of improvement is the humanization of its content. Measures have been developed to form an effective system of physical education, sports and health for student youth.