Електронне портфоліо стало однією з вимог проходження сертифікації і викликом для українських освітян. Однак затверджений формат документу (анкета з тридцяти тверджень та опис проведеного відкритого уроку) на належному рівні не відповідає ключовим принципам створення ефективного портфоліо. У статті аргументується необхідність кардинального оновлення методики укладання портфоліо, перегляду його ролі у професійному становленні фахівця та внесення змін до нормативно-правового забезпечення сертифікації вчителів відповідно до загальновизнаної філософії портфоліо. На основі аналізу досвіду укладання різних типів портфоліо в країнах Європи, у США та в Україні зроблено детальний опис авторського професійного портфоліо вчителя спеціальної освіти (2018), який за аналогією до структури європейського мовного портфоліо складається із трьох розділів. Побудований на основі компетентнісного підходу, розділ “Професійний паспорт” виступає платформою, на якій педагог інформує про рівень оволодіння професійними вміннями, набутими у формальній та неформальній освіті, а також досвід професійної діяльності та володіння іноземною мовою. Розподіл професійних умінь за рівнями дозволяє використовувати портфоліо протягом всієї кар’єри за фахом. Розділ “Професійна Біографія” забезпечує можливості для визначення стратегій планування та організації своєї навчально-пізнавальної діяльності й оцінювання її ефективності. Докази професійного становлення, оволодіння професійними вміннями та здобуття освітніх рівнів слід демонструвати в розділі “Досьє”. Портфоліо вчителя спеціальної освіти розроблено з урахуванням специфіки взаємодії з учнями з особливими освітніми потребами, відповідно до умов політики розширення інклюзивного навчання у всіх закладах освіти, а також повністю відповідає філософії укладання портфоліо, тому його використання рекомендоване для вчителів загальної освіти, для вчителів інклюзивного навчання, а також для майбутніх освітян.
The e-portfolio has recently become among the requirements for Ukrainian teachers’ certification and a challenge for all educators. Its approved format (a thirty-statement questionnaire and a conducted lesson description) cannot adequately meet the key principles of an effective portfolio creation. Therefore, there is a need in reviewing its role in the teachers’ professional development and changing Ukrainian legislation on teacher certification according to the generally accepted philosophy of the portfolio. Having analyzed the experience of compiling different portfolio types in Europe, the United States and Ukraine, a detailed description of the author’s professional portfolio for special education teachers (2018) is fulfilled. It is developed on the competency-based approach and consists of three sections as a European language portfolio. The Professional Passport section is a platform for informing about the owner’s professional skills mastery level, gained in formal and informal education, obtained professional experience and foreign languages proficiency. The level-based approach for professional teachers’ skills introduction enables using the portfolio throughout the career. The Professional Biography section should be used by the owners to define strategies for planning, organizing and evaluating the effectiveness of their activities and results. Professional development evidences, professional skills mastery and educational levels acquisition should be demonstrated in the Dossier section. The professional portfolio for special education teachers is designed, considering the peculiarities of interaction with students with special educational needs, the inclusive education policy in any educational institution, and fully corresponds the philosophy of portfolio, so it can be used for general education teachers, inclusive education teachers and future educators.