В статті розкрито особливості впливу засобів фізичного виховання на формування морально-вольових студентів закладів вищої освіти. Розкрито значення й ефективність занять спортивно-масовою роботою щодо фізичного розвитку, виховання маральних та вольових якостей студентської молоді. У статті показано, що правильне застосування змісту, форм і методів представленого дослідження позитивно впливає на вихованість морально-вольових якостей студентів. Встановлено, що під час занять з фізичного виховання в студентської молоді формується свідоме ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших; долати труднощі й не зупинятися на досягнутому; проявляти доброзичливість, наполегливість, цілеспрямованість та інші якості.
The article reveals the peculiarities of the influence of physical education on the formation of moral and strong-willed students of higher education institutions. The significance and efficiency of sports and mass work on physical development, education of moral and volitional qualities of student youth are revealed. The article shows that the correct application of the content, forms and methods of the presented research has a positive effect on the education of moral and volitional qualities of students. It has been established that during physical education classes students have a conscious attitude to their own health and the health of others; overcome difficulties and do not stop there; show friendliness, perseverance, determination and other qualities.
The reforms carried out in our country have also affected the system of training specialists for various spheres of modern society. Thus, changes in socio-economic conditions cause most people to fear the future, create negative mental states and reduce a person's adaptive capacity. According to scientists, modern man increasingly has to live at the limit of their capabilities, in rapidly changing conditions, in conditions of changing life stereotypes, information boom.
The development of new economic mechanisms imposes stricter requirements on each person both in terms of education and in terms of the ability to "fit in" with the environment, the ability to communicate with others, the ability to interact with them, that is, what we call socialization. All this affects the level of development of the moral and volitional sphere of the younger generation, leads to a change in their value orientations.