В статті розкрито взаємозв’язок рухової активності і здорового способу життя здобувачів вищої освіти. Визначено поняття здорового способу життя та рухової активності. Запропоновано підхід до визначення норм рухової активності, який ґрунтується на врахуванні впливу м’язової діяльності на стан здоров’я, функціональних резервах організму, фізичній підготовленості людини. Виявлено, що рухова активність визначається біологічними, соціально-економічними та культурними чинниками і залежить від роду занять, індивідуальних психологічних, фізичних і функціональних особливостей людини, кількості вільного часу і характеру його використання, доступності спортивних споруд і місць відпочинку, а також клімато-географічних умов.
The article reveals the relationship between physical activity and a healthy lifestyle of higher education. The concept of a healthy lifestyle and physical activity is defined. An approach to determining the norms of motor activity is proposed, which is based on taking into account the impact of muscular activity on health, functional reserves of the body, physical fitness. It was found that physical activity is determined by biological, socio-economic and cultural factors and depends on the type of occupation, individual psychological, physical and functional characteristics of man, the amount of free time and the nature of its use, accessibility of sports facilities and recreation areas, and climatic and geographical conditions . Many authors have proven that the main component of a healthy lifestyle is physical activity. Experts point out that physical activity is an important factor in maintaining high human performance. It acts as a means of motor function and has a general biological significance. Muscle activity has been shown to be the best way to stimulate various body systems.
Healthy lifestyle in the domestic literature means such forms and ways of daily life that meet the principles of hygiene, strengthen the adaptive capacity of the body, contribute to the successful recovery, maintenance and development of reserve capabilities, full performance of social functions.