Проведення в Україні конституційної, адміністративної та муніципальної реформ висвітлило низку нагальних питань, не тільки пов’язаних з формуванням територіальної та правової основи для діяльності органів місцевого самоврядування, наданням їм організаційно-правової та матеріально-фінансової самостійності, а й в питаннях щодо ефективної децентралізації управління в системі освіти та фізичної культури і спорту. В цьому зв’язку є два ключові питання які потрібно вирішите, це фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл та організації фізичного виховання у закладах вищої освіти. На превеликий жаль ми вимушені констатувати, що органи державної влади фактично, самоусунулися від підтримки масової фізичної культури та спорту, передавши ці повноваження органам місцевого самоврядування, що в умовах законодавчої невизначеності призводить до серйозних проблем в територіальних громадах, керівництво яких не приділяє необхідної уваги питанням фізичної культури і спорту. А в умовах автономії та самоврядування закладів вищої освіти відбувається руйнування системи фізичного виховання в багатьох університетах. Все це значно впливає на погіршення фізичного, психічного та репродуктивного здоров’я молоді та обороноздатність Держави в цілому. Тому пошуку створення ефективної моделі балансу державного регулювання в сфері освіти та фізичної культури і спорту, поєднаного з організаційно-правовою й матеріально-фінансової автономією закладів вищої освіти та самостійністю органів місцевого самоврядування є найпершочерговим завданням.
Carrying out in Ukraine of constitutional, administrative and municipal reforms highlighted a number of pressing issues, not only related to the formation territorial and legal basis for the activities of local authorities self-government, providing them with organizational, legal and material financial independence, but also the issue of effective decentralization management in the system of physical culture and sports and higher education that are capable respond to changing living conditions, needs and problems of modern youth and society as a whole. With the participation of domestic and foreign experts the Roadmap of reforms in the system of physical culture and sport and plan of events are worked out on her realization. In particular, the decision of questions is envisaged in relation to decentralization of plenary powers of Ministry of Youth and Sport of Ukraine as central executive and the transfer of children and youth sports schools into communal ownership. During the implementation of these standards there are serious problems with the functioning of children and youth sports schools in connection with their transfer to funding from the local budgets, which led to a significant reduction in these institutions in 2015.
The challenge of sustainable development of physical culture and sports is the efforts of the previous leadership of the Ministry of Education and Science of Ukraine to organize physical education classes in institutions of higher education in the form of electives, without final control and inclusion in curriculum. On the numerous appeals of the rectors, scientific-pedagogical and sports community of Ukraine to the leadership of the Ministry, provided answers that in accordance with the Law of Ukraine "On higher education "activities of higher education institutions are carried out on the principles autonomy and self-government.
Unfortunately, we have to state that in decentralization time, these problems have not been resolved. Public authorities, in fact, withdrew from support mass physical culture and sports, which in terms of legislation uncertainty leads to serious territorial problems in communities whose leadership does not pay the necessary attention to issues physical culture and sports. And in terms of autonomy and self-government some institutions of higher education are destroying the physical system education. All this significantly affects the strengthening of physical, mental and reproductive health of young people and the defense capabilities of the State as a whole. Therefore, the search for an effective model of public balance regulation combined with organizational and legal and material financial independence of local governments and autonomy higher education institutions is a top priority.