Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Критичне мислення дітей старшого дошкільного віку: історія, сутність, засоби розвитку

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Цвєткова, Г. Г.
dc.contributor.author Мельничук, Є. О.
dc.date.accessioned 2021-07-05T13:42:07Z
dc.date.available 2021-07-05T13:42:07Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.citation Цвєткова, Г. Г. Критичне мислення дітей старшого дошкільного віку: історія, сутність, засоби розвитку / Г. Г. Цвєткова, Є. О. Мельничук // Освітньо-науковий простір : науковий журнал = Educational scientific space : scientific journal / Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова [ гол. ред. д-р пед. наук, проф. Матвієнко О. В.]. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2021. – Вип. 1. – С. 111-119. - DOI 10.31392/ONP-npu-1.2021.13 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/34373
dc.description.abstract The article is devoted to the problem of developing critical thinking of senior preschool children. Critical thinking is analyzed as a scientific and philosophical problem; the evolution of views on critical thinking is characterized; emphasis is placed on foreign research and it is determined that thinking critically means the ability to consciously evaluate, reason, think, i.e. to show a person's mental, emotional, cognitive activity which should be aimed at solving a specific problem. Based on the analysis of psychological and pedagogical literature, it is concluded that the development of critical thinking of senior preschool children is a dynamic process characterized by the ability to perform basic critical operations in relation to information or problem situation, manifested in the ability to analyze, evaluate, make decisions. It is clarified that the successful development of critical thinking in senior preschool children in the educational process is provided by a set of pedagogical conditions: activation of cognitive activity of preschoolers, aimed at obtaining information necessary to assess and justify their position on the issue; formation of the need for cognitive activity; creating opportunities for gaining experience in the manifestation of critical thinking through experimentation. An original, effective tool for effective development of critical thinking in senior preschool children – eidetics which aims to develop all mental processes and activates, all possible resources of human memory for the use of acquired knowledge in life and promotes the harmonious development of both hemispheres of the brain. The following main educational and upbringing tasks are solved which is solved by eidotechnics: expands the creative possibilities of the child due to the harmonious work of the left (logic) and right (creativity, figurative thinking) hemispheres of the brain; forms children's ability to learn effectively and independently; increases the child's self-esteem due to the effectiveness of learning, creating psychological comfort; organizes attention and helps to form skills for the conscious imagination. Eidetic methods and techniques that promote the development of critical thinking in senior preschool children are identified. ua
dc.description.abstract Статтю присвячено проблемі розвитку критичного мислення дітей старшого дошкільного віку. Критичність мислення проаналізовано як науково-філософську проблему; схарактеризовано еволюцію поглядів на критичне мислення; зроблено акцент на зарубіжних дослідженнях та визначено, що критично мислити означає здатність усвідомлено оцінювати, міркувати, мислити, тобто проявляти людиною психічну, емоційну, пізнавальну активність, що має бути націлена на вирішення конкретної проблеми. На основі аналізу психолого-педагогічної літератури зроблено висновок, що розвиток критичного мислення дітей старшого дошкільного віку – це динамічний процес, який характеризується вмінням виконувати елементарні критичні операції по відношенню до отриманої інформації чи проблемної ситуації, що виявляється у спроможності аналізувати, оцінювати, приймати рішення. З’ясовано, що успішний розвиток критичного мислення у дітей старшого дошкільного віку в освітньому процесі забезпечується комплексом педагогічних умов: активізація пізнавальної діяльності дошкільнят, спрямованої на отримання інформації, необхідної для оцінювання та аргументації своєї позиції з обговорюваного питання; формування потреби в пізнавальній діяльності; створення можливостей для набуття досвіду прояву критичного мислення через експериментування. Схарактеризовано оригінальний, дієвий засіб, що дозволяє ефективно розвивати критичне мислення дітей старшого дошкільного віку – ейдетику, яка спрямована на розвиток всіх психічних процесів та активізує всі можливі ресурси людської пам’яті заради використання набутих знань у житті та сприяє гармонійному розвитку обох півкуль головного мозку. Визначено такі основні навчальні та виховні завдання, що вирішує ейдотехніка: розширює творчі можливості дитини завдяки гармонійної роботи лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкуль головного мозку; формує вміння дітей ефективно і самостійно вчитися; підвищує самооцінку дитини завдяки результативності у навчанні, створюючи психологічний комфорт; організовує увагу та допомагає сформувати навички до усвідомленої уяви. Визначено ейдетичні методи та прийоми, які сприяють розвитку критичного мислення дітей старшого дошкільного віку. ua
dc.language.iso uk_UA ua
dc.publisher Видавництво Ліра-К ua
dc.subject eidetics ua
dc.subject critical thinking ua
dc.subject children of senior preschool age ua
dc.subject eidotechnics ua
dc.subject development of critical thinking of children of senior preschool age ua
dc.subject eidetic methods and techniques ua
dc.subject ейдетика ua
dc.subject критичне мислення ua
dc.subject діти старшого дошкільного віку ua
dc.subject ейдотехніка ua
dc.subject розвиток критичного мислення дітей старшого дошкільного віку ua
dc.subject ейдетичні методи та прийоми ua
dc.title Критичне мислення дітей старшого дошкільного віку: історія, сутність, засоби розвитку ua
dc.title.alternative Critical thinking of children of senior preschool age: history, essence, means of development ua
dc.type Article ua


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics