У статті досліджуються сутнісні риси поняття «цивілізаційний вибір» та виокремлюються його онтологічні критерії в політичній сфері. Актуальність цієї проблеми зумовлена тим, що цивілізаційні розбіжності передують фундаментальним й безкомпромісним політичним конфліктам сучасності. До того ж цивілізаційний вибір впливає на все політичне життя суб’єкта вибору. Це поняття досі не було розроблене на належному теоретичному рівні. Розв’язання окресленої проблеми вочевидь сприятиме якіснішій розбудові української держави. За основу було взято визначення цивілізації як одночасно якісного критерію, яким є конкретно-історична інтерпретація буття як належного, та суспільної групи, яка структурується навколо цього критерію. Було зроблено розрізнення між онтологічним, безальтернативним і раціональним, альтернативним видами вибору. Завдяки персоналістському та структурно-функціональним підходам було доведено, що цивілізаційний вибір є онтологічним та безальтернативним типом вибору. Приймаючи певні цінності, особи живуть у відповідності з ними, використовують їх у статусі ключового онтологічного взірця й орієнтира. Аксіологічна специфіка життя призводить до корекції, еволюційних змін як загальносуспільних, так і суто політичних інституцій. Втілення цивілізаційних цінностей в інституціях є початком цивілізаційного вибору держави. Під час нього зміна інституцій призводить до зміни в інститутах. Характер змін залежить від характеру цивілізаційних цінностей, що містяться в інституціях. Такий концептуальний підхід апробований на практичному матеріалі України 2013-2014 рр. Було доведено, що і цивілізаційний вибір осіб в Україні, і цивілізаційний вибір України дійсно відбулися. Найбільший потенціал для подальших досліджень має аналіз специфіки цивілізаційного вибору України, позаяк досі не вирішене питання щодо змісту приведення українських державних інститутів і цивілізаційних цінностей у відповідність до зробленого цивілізаційного вибору України.
The article explores the essential features of the concept of "civilizational choice" and highlights its ontological criteria in the political sphere. This problem is relevant as civilizational differences cause the most fundamental and uncompromising political conflicts of our time. Moreover, civilizational choice affects the entirety of its subject's political life. However, this concept has not yet been developed at the proper theoretical level. Solving the outlined problem will obviously contribute to a better development of the Ukrainian state. The definition of civilization as both a qualitative criterion – a concrete and historical interpretation of being-as-ought – and a social group that is structured around that criterion simultaneously was used. The ontological, alternativeless, and rational, alternative, species of choice were separated. With the help of personalist and structural functionalist approach it was proven that civilizational choice is an ontological and alternativeless type of choice. Having accepted certain values, individuals live in accordance with them, they use them as a key ontological model and reference point. In turn, the axiological features of life lead to correction, evolutionary changes not only in social but also in purely political institutions. The objectification of civilizational values in the institutions marks the beginning of a state's civilizational choice. During it the change of institutions leads to the change of institutes. The nature of changes depends on the nature of civilizational values that are objectified within the institutions.Ukraine in 2013-2014 was used as a practical material for testing this conceptual approach. It was proven that both the civilizational choice of persons in Ukraine and the civilizational choice of Ukraine indeed took place. The analysis of Ukraine's civilizational choice's specifics has the greatest potential for further research, as the issue of how Ukrainian state institutions and civilizational values ought to be brought into line with Ukraine's civilizational choice has not yet been resolved.