Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Інтеграція фундаментальної та фахової підготовки майбутніх лікарів у процесі вивчення фізико-математичних дисциплін

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Стучинська, Наталія Василівна
dc.date.accessioned 2012-01-20T09:55:17Z
dc.date.available 2012-01-20T09:55:17Z
dc.date.issued 2008
dc.identifier.citation Стучинська, Наталія Василівна. Інтеграція фундаментальної та фахової підготовки майбутніх лікарів у процесі вивчення фізико-математичних дисциплін : автореф. дис. ... докт. пед. наук: 13.00.02 / Н. В. Стучинська ; наук. консультант: О. І. Ляшенко, О. В. Чалий ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2008. - 40 с. ru_RU
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/339
dc.description.abstract Запропоновано відкриту та гнучку дидактичну систему вивчення фізико-математичних дисциплін у медичному ВНЗ, засновану на фундаментальній і професійній підготовці майбутніх лікарів і фармацевтів. На підставі історико-генезисного аналізу здійснено періодизацію етапів становлення фізичної освіти у даних ВНЗ. Проаналізовано концепції вивчення фізико-математичних дисциплін у зарубіжних країнах. Розроблено модель навчальної діяльності з трирівневою ієрархічною структурою. Обгрунтовано принципи модульного конструювання інтегрованої навчальної дисципліни "Медична та біологічна фізика". Розроблено принципи організації самостійної навчальної діяльності студентів з використанням проектної технології. Удосконалено систему діагностування навчальних досягнень студента. За результатами дослідно-експериментальної апробації доведено ефективність наведеної дидактичної системи. ru_RU
dc.description.abstract Dissertation research is devoted to scientifically theoretical and practical preparation of future specialists of medicine. The open and flexible didactic system of study of disciplines in physics and mathematics is offered in medical universities with taking into account integration of fundamental and professional preparation of future doctors and pharmaceutics. On the basis of historical analysis a division into periods of the system of physical education is carried out in medical universities. Conceptions of study discipline in physics and mathematics are analyzed conducted in foreign countries (USA, Russia, Austria, Czech, Slovakia). The author’s model of educational activity is developed with a three-level hierarchical structure: basic physical kernel, methodology of physical researches of biological objects, professionally meaningful competences. A fundamental background for the module constructing principles is proposed for the integrated educational discipline "Medical and Biological Physics" on the basis of its logical-didactical structure, as well as invariant and variant components. It is experimentally proved that integration of fundamental and professional preparation of future doctors and pharmacists in the process of study of disciplines in physics and mathematics is an effective method for perfection of the natural-scientific part of the medical education system as well it as gives a great impact to study professional educational disciplines at the high-quality best level, purposefully prepares students to future professional activity, providing effectiveness of knowledge on long duration prospect. ru_RU
dc.language.iso uk ru_RU
dc.publisher Видавництво НПУ імені М.Драгоманова ru_RU
dc.subject медична та біологічна фізика ru_RU
dc.subject методика фізики ru_RU
dc.subject інтеграція фундаментальної і фахової підготовки ru_RU
dc.subject фахові компетенції ru_RU
dc.subject інформаційно-комунікаційні технології ru_RU
dc.subject навчальний проект ru_RU
dc.subject оцінювання успішності ru_RU
dc.subject кредитно-модульна система ru_RU
dc.subject особистісно орієнтоване навчання фізики ru_RU
dc.subject method of physics ru_RU
dc.subject didactic system of learning disciplines in physics and mathematics ru_RU
dc.subject integration of fundamental and professional preparation ru_RU
dc.subject professional competence ru_RU
dc.subject information-communications technologies of teaching ru_RU
dc.subject educational project ru_RU
dc.subject credit-modulus system ru_RU
dc.subject personally-oriented teaching ru_RU
dc.subject.classification 378.147:378.4:61:53:577 ru_RU
dc.title Інтеграція фундаментальної та фахової підготовки майбутніх лікарів у процесі вивчення фізико-математичних дисциплін ru_RU
dc.type Other ru_RU


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics