Статтю присвячено обґрунтуванню ролі аксіологічних основ професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи. Визначено актуальність проблеми аксіологізації професійної педагогічної підготовки майбутніх учителів початкової школи, яка зумовлена протиріччями освітнього процесу. Відзначено, що розробка концептуальних аспектів професійної педагогічної підготовки має обов’язково враховувати аксіологічні елементи формування особистості майбутнього вчителя початкової школи та ціннісні орієнтирів, які забезпечать формування ціннісного ставлення до педагогічної діяльності. Проаналізовано різні тлумачення з поняття «аксіологія» та «цінності», сконцентровано увагу на тому, що аксіологічні детермінанти професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи включають дві основні групи цінностей – освітні та педагогічні. Наголошується на тому, що педагогічні цінності відіграють роль емоційно засвоєного внутрішнього регулятора діяльності, що визначає світогляд, зміст і якісні характеристики педагогічної діяльності. Зазначено, що аксіологічні детермінанти професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи включають дві основні групи цінностей, та охарактеризовано їх. Охарактеризовано важливість створення відповідних умов для зміни свідомості здобувачів освіти, формування їхнього професійного світогляду, побудови ціннісної ієрархії, яка б відповідала професійним вимогам, загальнолюдським та національним цінностям. Зауважено цілеспрямованість процесу формування педагогічних ціннісних орієнтацій та залежність професійного становлення особистості і її провідних цінностей, що забезпечує єдність розвитку особистості та професійного вдосконалення. Описано основні аспекти формування педагогічних цінностей у процесі професійної освіти. Констатовано, що розвиток аксіологічного потенціалу особистості майбутнього вчителя початкової школи, формування системи його ціннісних орієнтацій і установок є одним з основних завдань вищої педагогічної освіти сьогодні.
The article is devoted to substantiating the role of axiological bases of professional training of future primary school teachers. The urgency of the problem of axiologization of professional pedagogical training of future primary school teachers, which is due to the contradictions of the educational process, is determined. It is noted that the development of conceptual aspects of professional pedagogical training must take into account the axiological elements of the formation of the personality of the future primary school teacher and the values that will ensure the formation of values in pedagogical activities. Different interpretations of the concept of «axiology» and «values» are analyzed, attention is focused on the fact that the axiological determinants of professional training of future primary school teachers include two main groups of values : educational and pedagogical. It is emphasized that pedagogical values play the role of emotionally assimilated internal regulator of activity, which determines the worldview, content and qualitative characteristics of pedagogical activity. It is noted that the axiological determinants of professional training of future primary school teachers include two main groups of values and characterized them. The importance of creating appropriate conditions for changing the consciousness of students, forming their professional worldview, building a value hierarchy that would meet professional requirements, universal and national values is described. The purposefulness of the process of formation of pedagogical value orientations and the dependence of professional development of the individual and his leading values, which ensures the unity of personal development and professional development, are noted. The main aspects of formation of pedagogical values in the process of professional education are described. It is stated that the development of the axiological potential of the personality of the future primary school teacher, the formation of a system of its value orientations and attitudes is one of the main tasks of higher pedagogical education today.