Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Мотиваційна складова в системі професійної підготовки спеціальних психологів

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шеремет, Марія Купріянівна
dc.contributor.author Супрун, Дар’я Миколаївна
dc.date.accessioned 2021-03-31T06:11:38Z
dc.date.available 2021-03-31T06:11:38Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Шеремет М. К. Мотиваційна складова в системі професійної підготовки спеціальних психологів / М. К. Шеремет, Д. М. Супрун // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Випуск 39. – C. 121-130. – DOI 10.31392/NPU-nc.series 19.2020.39.17 ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33616
dc.description.abstract В статті розглядаються теоретичні та методичні засади сучасної системи професійної підготовки спеціальних психологів. Особлива увага приділяється пошуку та розробці оптимального комплексу методів її запровадження, розробці програм та визначенню їх ефективності. Аналізуються практичні результати роботи науковців у зазначених площинах. Висвітлюються історичний досвід викладання методика психології у вітчизняних та зарубіжних закладах вищої освіти. Аналізуються результати експериментального дослідження мотиваційного компонента професійної готовності психологів (спеціальних, клінічних) до роботи за фахом. Окреслено перспективи подальших наукових досліджень в контексті вдосконалення підготовки психологічних кадрів. ua
dc.description.abstract В статье рассматриваются теоретические и методические основы современной системы профессиональной подготовки специальных психологов. Особое внимание уделяется поиску и разработке оптимального комплекса методов ее внедрения, разработке программ и определению их эффективности. Анализируются практические результаты работы ученых в указанных плоскостях. Освещается исторический опыт преподавания методика психологии в отечественных и зарубежных учреждениях высшего образования. Анализируются результаты экспериментального исследования мотивационного компонента профессиональной готовности психологов (специальных, клинических) к работе по специальности в структуре профессиональной подготовки. Обозначены перспективы дальнейших научных исследований в контексте совершенствования подготовки психологических кадров для специальных школ разного типа. ua
dc.description.abstract The article deals with theoretical and methodological foundations of the system of special psychologists’ education. Historical teaching experience in domestic and foreign institutions of higher education is reviewed. The present historical and pedagogical analysis of students’ training and introduction of modern methodology of teaching psychology as a training discipline of penitentiary, special and clinical psychologists initiated by Academician of NAPS of Ukraine, Viktor Synov and his scientific school is delighted. The nature and structure of discipline are viewed. Particular attention is paid to finding and developing of the optimal set of methods of its providing, developing programs and definition of developed program’s efficiency. The practical results of scientists’ work in defining spheres are analyzed. The results of the experimental study of the motivational component of the professional readiness of psychologists (special, clinical) to work on a specialty in the structure of professional training are highlighted. In order to determine the effectiveness of the system of professional psychologists' training in the field of special education at the control and analytical stage, a comparison as well as its analysis have been performed to illustrate the indicators of the level of formation of components of professional training of the participants of the experimental and control samples prior to the formation stage and at its final phase. Quantitative and qualitative analysis of the experiment results and the statistical material which has been obtained on their basis made it possible to conclude that the introduction of the system of professional training of psychologists in the field of special education in the pedagogical process of higher education institutions has provided positive results. It has been established that the effectiveness of the system of psychologists' professional training in the field of special education depends on the methodical foundations of its implementation, the sequence and integrity in the formation of the aforementioned components, their ability to evaluate and practical use in diagnostics, rehabilitation, and correctional and pedagogical work. The prospects for further research in the context of improving the psychological preparation of personnel for various types of special schools are outlined. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject вища психологічна освіта ua
dc.subject методичні основи ua
dc.subject наукове дослідження ua
dc.subject методологія ua
dc.subject методика психолого-педагогічного дослідження ua
dc.subject навчальна дисципліна «Методика викладання психології» ua
dc.subject высшее психологическое образование ua
dc.subject методические основы ua
dc.subject научное исследование ua
dc.subject методология ua
dc.subject методика психолого-педагогического исследования ua
dc.subject учебная дисциплина «Методика преподавания психологии» ua
dc.subject higher psychological education ua
dc.subject historical and theoretical foundations ua
dc.subject scientific research ua
dc.subject methodology ua
dc.subject scientific psychological and pedagogical research methods ua
dc.subject discipline "Methodology of teaching psychology" ua
dc.subject.classification 378.091.3:159.9-051 ua
dc.title Мотиваційна складова в системі професійної підготовки спеціальних психологів ua
dc.title.alternative Мотивационная составляющая в системе профессиональной подготовки специальных психологов ua
dc.title.alternative Motivational component in the system of special psychologists’ professional training ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу