ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Шеремет, Марія Купріянівна![]() |
|
dc.contributor.author | Супрун, Дар’я Миколаївна![]() |
|
dc.date.accessioned | 2021-03-31T06:11:38Z | |
dc.date.available | 2021-03-31T06:11:38Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Шеремет М. К. Мотиваційна складова в системі професійної підготовки спеціальних психологів / М. К. Шеремет, Д. М. Супрун // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19 : Корекційна педагогіка та спеціальна психологія : збірник наукових праць / М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т імені М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Випуск 39. – C. 121-130. – DOI 10.31392/NPU-nc.series 19.2020.39.17 | ua |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/33616 | |
dc.description.abstract | В статті розглядаються теоретичні та методичні засади сучасної системи професійної підготовки спеціальних психологів. Особлива увага приділяється пошуку та розробці оптимального комплексу методів її запровадження, розробці програм та визначенню їх ефективності. Аналізуються практичні результати роботи науковців у зазначених площинах. Висвітлюються історичний досвід викладання методика психології у вітчизняних та зарубіжних закладах вищої освіти. Аналізуються результати експериментального дослідження мотиваційного компонента професійної готовності психологів (спеціальних, клінічних) до роботи за фахом. Окреслено перспективи подальших наукових досліджень в контексті вдосконалення підготовки психологічних кадрів. | ua |
dc.description.abstract | В статье рассматриваются теоретические и методические основы современной системы профессиональной подготовки специальных психологов. Особое внимание уделяется поиску и разработке оптимального комплекса методов ее внедрения, разработке программ и определению их эффективности. Анализируются практические результаты работы ученых в указанных плоскостях. Освещается исторический опыт преподавания методика психологии в отечественных и зарубежных учреждениях высшего образования. Анализируются результаты экспериментального исследования мотивационного компонента профессиональной готовности психологов (специальных, клинических) к работе по специальности в структуре профессиональной подготовки. Обозначены перспективы дальнейших научных исследований в контексте совершенствования подготовки психологических кадров для специальных школ разного типа. | ua |
dc.description.abstract | The article deals with theoretical and methodological foundations of the system of special psychologists’ education. Historical teaching experience in domestic and foreign institutions of higher education is reviewed. The present historical and pedagogical analysis of students’ training and introduction of modern methodology of teaching psychology as a training discipline of penitentiary, special and clinical psychologists initiated by Academician of NAPS of Ukraine, Viktor Synov and his scientific school is delighted. The nature and structure of discipline are viewed. Particular attention is paid to finding and developing of the optimal set of methods of its providing, developing programs and definition of developed program’s efficiency. The practical results of scientists’ work in defining spheres are analyzed. The results of the experimental study of the motivational component of the professional readiness of psychologists (special, clinical) to work on a specialty in the structure of professional training are highlighted. In order to determine the effectiveness of the system of professional psychologists' training in the field of special education at the control and analytical stage, a comparison as well as its analysis have been performed to illustrate the indicators of the level of formation of components of professional training of the participants of the experimental and control samples prior to the formation stage and at its final phase. Quantitative and qualitative analysis of the experiment results and the statistical material which has been obtained on their basis made it possible to conclude that the introduction of the system of professional training of psychologists in the field of special education in the pedagogical process of higher education institutions has provided positive results. It has been established that the effectiveness of the system of psychologists' professional training in the field of special education depends on the methodical foundations of its implementation, the sequence and integrity in the formation of the aforementioned components, their ability to evaluate and practical use in diagnostics, rehabilitation, and correctional and pedagogical work. The prospects for further research in the context of improving the psychological preparation of personnel for various types of special schools are outlined. | ua |
dc.language.iso | uk | ua |
dc.publisher | М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова | ua |
dc.subject | вища психологічна освіта | ua |
dc.subject | методичні основи | ua |
dc.subject | наукове дослідження | ua |
dc.subject | методологія | ua |
dc.subject | методика психолого-педагогічного дослідження | ua |
dc.subject | навчальна дисципліна «Методика викладання психології» | ua |
dc.subject | высшее психологическое образование | ua |
dc.subject | методические основы | ua |
dc.subject | научное исследование | ua |
dc.subject | методология | ua |
dc.subject | методика психолого-педагогического исследования | ua |
dc.subject | учебная дисциплина «Методика преподавания психологии» | ua |
dc.subject | higher psychological education | ua |
dc.subject | historical and theoretical foundations | ua |
dc.subject | scientific research | ua |
dc.subject | methodology | ua |
dc.subject | scientific psychological and pedagogical research methods | ua |
dc.subject | discipline "Methodology of teaching psychology" | ua |
dc.subject.classification | 378.091.3:159.9-051 | ua |
dc.title | Мотиваційна складова в системі професійної підготовки спеціальних психологів | ua |
dc.title.alternative | Мотивационная составляющая в системе профессиональной подготовки специальных психологов | ua |
dc.title.alternative | Motivational component in the system of special psychologists’ professional training | ua |
dc.type | Article | ua |