Аналіз сучасних підходів до вищої освіти у країнах Європейського Союзу свідчить про актуальність
формування у фахівців різних профілів універсальних навичок (Soft skills), які роботодавцями розцінюються
вище, ніж вузькопрофільні. Розвиток таких якостей фахівця забезпечить йому гнучкість, можливість удосконалити
кваліфікацію та працевлаштовуватися в змінних суспільних умовах. Формування соціальних навичок у майбутніх
корекційних педагогів є одним із завдань компетентнісного підходу до підготовки сучасних фахівців. У статті
наводяться результати розуміння студентами вагомості цих компетенцій. З’ясовано, що більшість респондентів
розуміють значущість соціальних компетенцій і орієнтуються в них. Встановлено, що вибіркові дисципліни,
запропоновані кафедрою корекційної педагогіки та інклюзивної освіти студентам спеціальності 016 Спеціальна
освіта, відповідають за змістом і завданнями не лише стандартам вітчизняної вищої освіти, а й європейським
вимогам, оскільки спрямовані й на формування Soft skills.
Анализ современных подходов к высшему
образованию в странах Европейского Союза свидетельствует об актуальности формирования у специалистов
разных профилей универсальных навыков (Soft skills), оценивающихся работодателями значительно выше, чем
узкопрофильные. Развитие таких качеств обеспечивает гибкость специалиста, возможность усовершенствовать
свою квалификацию и трудоустроиться в постоянно меняющихся условиях рынка труда. Формирование
социальных навыков у будущих коррекционных педагогов является одной из задач компетентностного подхода к
подготовке современных специалистов. В статье описаны результаты понимания студентами важности этих
компетенций. Исследовано, что большинство респондентов понимают значение социальных навыков и
ориентируются в них. Установлено, что выборочные дисциплины, предложенные кафедрой коррекционной
педагогики и инклюзивного образования студентам специальности 016 Специальное образование, не только
соответствуют стандартам отечественного образования, но и европейским требованиям, поскольку направлены
на формирование Soft skills.
The analysis of modern approaches to higher education in the countries of the European Union shows the
relevance of the formation of specialists of different profiles of soft skills, which are regarded by employers as higher
than the narrow ones. The development of such qualities of a specialist will provide him with the flexibility, the
opportunity to improve his qualifications and to find employment in changing social conditions. In the NUS Concept,
social competence is considered simultaneously with civic behavior as a form of behavior necessary for effective and
constructive participation in public life, in the family, at work, and manifested in respect for the law, respect for human
rights, and support for socio-cultural diversity. The purpose of the article is to analyze the results of the study of students'
understanding of the specialty 016 Special education for the need to develop social skills in the process of vocational
training. Theoretical analysis shows that scientists allocate for the correctional educator such general competencies as:
ability to work in a team with specialists of other fields; ability to educate; possession of communication skills and beliefs
of different population groups, critical thinking. Practice shows that the formation of social skills in future correctional
educators is one of the tasks of a competent approach to the training of modern specialists. The survey found that the
majority of respondents understood and focused on the importance of social competences. It is established that the
elective disciplines, offered by the Department of Correctional Pedagogy and Inclusive Education to students of specialty
016 Special Education, are responsible for the content and tasks not only of the standards of national higher education,
but also European requirements, as they are aimed at the formation of Soft skills.