статті в процесі вивчення наукової спадщини та життєвого шляху постатей української
дефектології минулого окреслено шляхи розвитку вітчизняної корекційної педагогіки певного історичного
проміжку часу. За допомогою теоретичного аналізу, синтезу, класифікації, періодизації й узагальнення
відомостей і фактів із наукових, методичних та архівних джерел здійснено вивчення життєвого шляху та
науково-педагогічної спадщини вченої, логопеда, сурдопедагога, доцента кафедри сурдопедагогіки та
логопедії факультету Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, члена науково-
методичної комісії з логопедії при Міністерстві освіти СРСР Савченко Марії Аврамівни, що дозволило нам
описати основні аспекти становлення Марії Аврамівни як відомого й шанованого практика, науковця другої
половини ХХ — початку ХХІ століття; виділити та охарактеризувати періоди життєвого та педагогічного
шляху вченої. Також коротко охарактеризувати найбільш відомі праці Марії Аврамівни: «Методика
виправлення вад вимови фонем у дітей», «Буквар…», «Вчимося говорити і читати» та інші.статті в процесі вивчення наукової спадщини та життєвого шляху постатей української
дефектології минулого окреслено шляхи розвитку вітчизняної корекційної педагогіки певного історичного
проміжку часу. За допомогою теоретичного аналізу, синтезу, класифікації, періодизації й узагальнення
відомостей і фактів із наукових, методичних та архівних джерел здійснено вивчення життєвого шляху та
науково-педагогічної спадщини вченої, логопеда, сурдопедагога, доцента кафедри сурдопедагогіки та
логопедії факультету Київського державного педагогічного інституту імені О. М. Горького, члена науково-
методичної комісії з логопедії при Міністерстві освіти СРСР Савченко Марії Аврамівни, що дозволило нам
описати основні аспекти становлення Марії Аврамівни як відомого й шанованого практика, науковця другої
половини ХХ — початку ХХІ століття; виділити та охарактеризувати періоди життєвого та педагогічного
шляху вченої. Також коротко охарактеризувати найбільш відомі праці Марії Аврамівни: «Методика
виправлення вад вимови фонем у дітей», «Буквар…», «Вчимося говорити і читати» та інші.
В статье в процессе изучения научного наследия и жизненного пути фигур украинской дефектологии
прошлого намечены пути развития отечественной коррекционной педагогики на определенном промежутке
времени. С помощью теоретического анализа, синтеза, классификации, периодизации и обобщения сведений и
фактов из научных, методических и архивных источников осуществлено изучение жизненного пути и научно-
педагогического наследия ученого, логопеда, сурдопедагога, доцента кафедры сурдопедагогики и логопедии
факультета Киевского государственного педагогического института имени А. Н. Горького, члена научно-
методической комиссии по логопедии при Министерстве образования УССР Савченко Марии Аврамовны, что
позволило нам выделить основные аспекты становления Марии Аврамовны как известного практика, ученого
второй половины ХХ - начала XXI века, выделить и охарактеризовать периоды жизненного и педагогического
пути ученой. Также кратко охарактеризованы наиболее известные работы Марии Аврамовны: «Методика
исправления недостатков произношения фонем у детей», «Букварь ...», «Учимся говорить и читать» и другие.
The article in the process of studying the scientific heritage and life path of the figures of Ukrainian
defectology of the past outlines the ways of development of domestic correctional pedagogy for a certain period of time.
With the help of theoretical analysis, synthesis, classification, periodization and generalization of information and facts
from scientific, methodological and archival sources, the life and scientific and pedagogical heritage of the scientist,
speech therapist, deaf pedagogue, associate professor of deaf pedagogy and speech therapy of the Kyiv State
Pedagogical Institute and O. M. Gorky, a member of the scientific-methodical commission on speech therapy at the
Ministry of Education of the USSR Savchenko Maria, which allowed us to outline the main aspects of the formation of
Maria Avramovna as a well-known and well-known practitioner, scientist of the second half of XX - early XXI century. the
path of the scientist. The most famous works of Maria Avramovna are also briefly described: "Methods of correcting
phoneme pronunciation defects in children", "Primer…", "Learning to speak and read", etc.
The study of the life path and scientific and pedagogical heritage of the teacher gave us grounds to identify
and characterize the periods of life and scientific and pedagogical path of the scientist: І period - childhood and schooling (1928 - 1948); II period - youth and education (1948 - 1952); III period - the first work in the school of the deaf and the
beginning of scientific activity (1952 - 1956); IV period - work as an inspector of the methodical department of school
management of the Ministry of Education (1956 - 1958); V period - work as a teacher in KDPI. Gorky and work as a
speech therapist in a children's clinic (1958 - 1964), VI period - work as a speech therapist in the Kyiv City
Psychoneurological Hospital № 2 (1992 - 1994). VII period - scientific work in the period of deserved rest (1994 - 2012).